Ett eget rum

juni 13, 2009

Jorden runt – rapport från Mellanöstern

Filed under: Böcker,Jorden runt på åtta böcker — klotho @ 13:17

kartamarginalJorden runt-resan tuffar på och jag har snart läst klart Tusen strålande solar av Hosseini. Jag är glad att den fanns med på listan, för annars har sannolikheten varit stor att jag inte hade kommit mig för att läsa den. Mellanöstern har aldrig riktigt tillhört mitt intresseområde utan jag har varit mer inriktad på rysk respektive sydamerikansk litteratur, så detta är onekligen en möjlighet för mig att utvidga mitt vetande.

Kvinnan i Jerusalem väntar på sin tur medan jag inte kunde låta bli att börja läsa i Sharon och min svärmor och det är en bok som jag gillar skarpt, utan att veta säkert så känns det som det kommer att bli en favoritbok vid detta stopp (och vem vet, kanske under hela resans gång). Jag gillar Suad Amirys fragmentariska skrivande, hennes hoppande fram och tillbaka genom åren och framförallt den passion som jag tycker finns i hennes skrivande. Hennes utstirrande av en israelisk soldat är underbar och samtidigt så fruktansvärt tragisk i sin beskrivning av det liv som palestinier lever under israelisk ockupation. Det får mig också att minnas Susan Nathans bok Ett annat Israel: min resa över den judisk-arabiska gränsen, som jag tyckte var otroligt bra och i viss mån blev en ögonöppnare för mig gällande Israel-Palestinakonflikten som jag inte varit särskilt insatt i eller engagerat mig mer än det vanliga ”kan de inte bli sams”-mentaliteten.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

