Ett eget rum

juni 13, 2009

Som att träffa på gamla vänner

Filed under: Böcker — klotho @ 12:55

Vid mitt senaste biblioteksbesök lånade jag bl a tre böcker, Ett utsökt mysterium av Ellis Peters och Mordboken och Nätet av Jonathan Kellermann. Det var några år sedan jag läste böcker av dem båda, men var en flitig läsare och höll koll på nya böcker av dem under 1990-talet. Äger böcker av dem båda, men de ligger nedpackade i källaren i väntan på mitt (framtida) bibliotek.

Att läsa Ett utsökt mysterium och Mordboken var som att möta gamla bekanta, allting var välbekant även om det fanns vissa nya moment i storyn. Faktum är att jag hade läst nästan halva boken om Cadfael när jag insåg att jag faktiskt redan hade läst den. Jag minns att jag tyckte det var väldigt tråkigt när Ellis Peters dog, för då skulle det inte bli några fler böcker om Cadfael och benediktinermunkarna i Shrewsbury. Det är knappast deckarintrigen som är bokens styrka utan karaktärerna, klosterlivet och den allmänna tillvaron för medeltidens människor. Peters har förlagt handligen till ett England i inbördeskrig, vilket ger ett land och en befolkning i ständig oro och konflikt. Jag är svag för medeltiden som epok och Peters hjälte Cadfael föll jag handlöst för.  Han är en sympatisk äldre herre som på det stora hela är nöjd med sin tillvaro som munk efter åren som soldat i Det heliga landet, men som tar chansen att till extra stimulans när den dyker upp i form av mord eller andra problem.

Jonathan Kellerman har sitt återkommande tema och det är den rika överklassen som första klassens skitstövlar och skurkar och att deras beteende är generationsöverskridande. Det är bisarra och oehört obehagliga brott som offren råkar ut för. De överlevande har två hjältar (inte på vita springare utan i en lånad porsche eller en Seville) att tacka för livhanken. Kellermans hjälte Alex Delaware (alter ego?) är precis som han själv barnpsykolog som inte längre jobbar aktivt inom yrket utan istället blir inblandad i diverse mordfall via sin bäste kompis, Milo Sturgis. Som är polis och tillika bög (ett nödvändigt påpekande eftersom det återkommer i varje bok, det omöjliga att vara bög och polis och vilka konsekvenser det har för honom och hans omgivning). Milo har möjligtvis kroppsformen gemensamt med munken Cadfael och att de båda varit i krig (korståg och Vietnamkrig) men sen är det nog slut med likheterna, förutom att jag är mer svag för Milo än för Alex Delaware.

Mordbokens handling är välbekant för Kellermann-läsare, ett olöst mord som efter tjugo år kastar sin skugga över omvärlden och framförallt Milo eftersom det var hans första olösta mordfall. Skurkarna är som vanligt oehört osympatiska, men välbeställda med makt att förgöra. Milo och Alex har dock kämpat mot övermakten förr. Det som är nytt med den här boken är att Kellermann växlar berättarperspektiv och vi får lyssna till Milos röst och hans minnen som ny inom polisen. Det är en positiv utveckling eftersom det utvecklar Milos personlighet gentemot läsaren. Alex har dessutom rätt stora problem med sitt förhållande och hans sambo har gett sig ut på en turné som aldrig verkar ta slut. Det verkar som om deras förhållande vacklar mer än vanligt, även om det inte för första gången de gör slut med varandra. Kellermann öppnar dock för möjligheten att Alex kommer att dejta en ny kvinna i nästa bok.

2 kommentarer »

  1. Jag har också läst och gillat både Peters och Kellermann, men precis som du var det länge sedan jag läste något av dem. Kellermann är ganska ojämnt vet jag att jag har tyckt. Men jag kanske skulle ta en vända på bibliotek eller antikvariat och hålla ögonen öppna lite grann för de här igen.

    Kommentar av Vixxtoria — juni 15, 2009 @ 09:31 | Svara

    • Peters böcker är ju ganska så behagliga, om man kan kalla deckare det och jag vet att jag har några av henne men de har förpassats ner i källaren. Den ambitiösa sommrplanen är att regniga dagar så ska böckerna i källaren sorteras och dokumnteras…men men.

      Kommentar av klotho — juni 15, 2009 @ 11:55 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

