Ett eget rum

juni 14, 2009

Bokmässefunderingar

Filed under: Böcker — klotho @ 16:29

Jag är lite i valet och kvalet över årets bokmässa, framförallt över hur mycket jag ska engagera mig. Vanligtvis så tar jag semester torsdag och fredag och fyller dessa två dagar samt lördagen med seminarier och ägnar söndagen åt att pusta ut, utmattad. I år ska jag antagligen till London på långhelg veckan efter bokmässan och jag tror inte att jag blir populär bland mina arbetskamrater om jag tar ledigt två torsdag-fredag i rad. Samtidigt så lockar ju årets bokmässa med att handla om Spanien och Latinamerika, något som jag gillar.

Programpunkter som lockar mig är dock:

Finns den på svenska? (To1000.3)

Vilka böcker når Sverige från den spanskspråkiga världen?

Nuria Amat (To1100.6)

Författare till Det mest privata och Boktjuven

Guillermo Arriaga (To1200.1)

Manusförfattaren till Babel, 21 gram och Älskande hundar får en av sina romaner utgiven på svenska i höst En svag doft av död

Peter Övig Knudsen (To1200.4)

Knudsen har skrivit boken Blekingegadeligan, en kritiker- och försäljningssuccé i Danmark. Den handlar om en grupp bankrånare på 1970- och –80-talet i Danmark som rånade banker av politiska skäl. Pengarna de kom över skickades till en militant palestinsk organisation.

Céline Curiol (To1300.4)

Fransk författare som blivit hyllad av Paul Auster, debutromanen Utrop finns i svensk pocket.

David Toscana, Ignacio Padilla (To1600.1)

Två mexikanska författare som har helt skilda utgångspunkter i sitt skrivande.

Helle Helle, Trude Marstein (Fr1000.5)

En danska och en norska. Jag har en av Helles böcker (fortfarande oläst) och vill ha Marsteins Göra gott.

Ulrika Knutson (Fr1600.11)

Om sin bok Lärda kvinnor

Karin Slaughter (Lö1000.2)

Kvinnor, deckare och våld

Javier Marías (Lö1030.4)

Två böcker finns översatta till svenska, I morgon under striden tänk på mig och Alla själar

Sen vill jag nog lyssna på Jan Gradvall och Annina Rabe m fl när de diskuterar en svensk kulturkanon, om kvinnorna (fruar och frillor) bakom svenska stormän och kanske Kjell Eriksson och diskussionen om Tysk höst 2009. Sen så kommer ju Svenska deckarakademin med sina tips.

Tycker nog att det är lite ojämn fördelning bland de inbjudna författarna från den spanskspråkiga världen och saknar bl a Lucía Etxebarria, men å andra sidan vet jag ju inte vilka som bjudits in och vilka som tackat nej.

Åtta spanska författare medverkar, en kvinna och sju män. Sex latinamerikanska författare medverkar, två kvinnor och fyra män.

Sherman Alexie har vunnit Peter Pan-priset och får en egen programpunkt, men tyvärr är han inte på plats. Det hade annars varit ett seminarium att besöka.

5 kommentarer »

  1. Åh i år ser jag verkligen fram emot Bokmässan. men visst har du rätt i att man är utmattad efter några dagar där…

    Kommentar av Emm — juni 14, 2009 @ 17:02 | Svara

    • Tror det är en kombination av dålig luft, otroligt många människor och massor av intryck som gör det. Hjärnan blir överbelastad, samtidigt som det är en upplevelse.

      Kommentar av klotho — juni 14, 2009 @ 17:31 | Svara

      • Tror du har helt rätt där.

        Kommentar av Emm — juni 14, 2009 @ 20:20

  2. Tror att Slaughter lämnat återbud, har för mig att jag såg det nånstans.
    Hade Sherman Alexie kommit hade jag tagit semester, garanterat!

    Kommentar av snowflake — juni 15, 2009 @ 10:11 | Svara

    • Jag har faktiskt inte läst någon av Slaughters böcker, men jag gillade ämnet som skulle diskuteras. Får väl börja läsa hennes böcker.

      Kommentar av klotho — juni 15, 2009 @ 11:56 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

