Ett eget rum

juni 15, 2009

Rosa – ingen mordfärg*

Filed under: Böcker,Böcker i färg — klotho @ 20:43

Förevisandet av bokfärg som startades av Bokmanias orangefärgade böcker, togs upp med Snowflakes lila utbud har nu fortsatt till Lyrans (med dotter) rosa utbud. Faktum är att jag tänkte på rosa när jag letade lila böcker i min bokhylla, för jag har betydligt fler rosa än lila (även om jag upptäckte några fler lila än de som förevisades tidigare, i jakten på de rosa). Dock inte en endaste deckare i rosa, för oftast brukar man ju inte klassa Brott och straff som deckare, även om mord begås.

Förvånansvärt många fackböcker som är rosafärgade, även om deras innehåll inte är det, snarare skulle jag vilja hävda att vissa av dem är bedrägligt rosa på utsidan. Tyvärr saknas en chockrosa variant, Hanne-Vibeke Holsts bok ”Min mosters migrän” som är försvunnen från min bokhylla, jag har ett svagt minne av att jag lånat ut den men jag har inte den blekaste aning om till vem.

Det räckte inte heller med ett kort utan rosigheten fick spridas till tre:

DSC00145

Man kan väl lugnt hävda att Adam Thirlwells Politik skiljer sig ganska drastiskt från Greider och Hedvalls Stil och Politik. Båda roande och intressanta på sitt sätt.

 

 

 

 

 

 

DSC00146Min franska ordbok var inte fullt så nödvändig som jag hade föreställt mig innan jag åkte till Paris och jag ångrade mig lite för resväskan var tung på ditresan och vi ska inte tala om vad den vägde på hemresan.

 

 

 

 

 

 

DSC00144

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*=Blått verkar vara en betydligt mer populär färg inom deckargenren om jag ska döma av innehållet i min bokhylla.

2 kommentarer »

  1. Jag måste erkänna att jag tycker att Keyes klär bättre i rosa än Dostojevskij.

    Kommentar av Lyran — juni 17, 2009 @ 09:16 | Svara

    • Onekligen! 🙂 Min rosa favorit är en bilderbok jag köpte på Centre Pompidou, i deras helt fantastiska shop (rekommenderas). Den heter Ma famille och är foton på olika typer av stolar, presenterade som Mon oncle, mon cousin, ma soeur. Kanske inte så nödvändig men man blir glad av den.

      Kommentar av klotho — juni 17, 2009 @ 10:33 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

