Ett eget rum

juni 16, 2009

Patienten av P D James

Filed under: Böcker — klotho @ 20:54

Jag ser alltid Roy Marsden framför mig när jag läser om Adam Dalgliesh, och undrar om det är en förbannelse att vara så förknippad med en rollfigur att man (iaf jag) har svårt att tänka mig honom i en annan roll. BBC har dock övergett Marsden för Martin Shaw. Nu har jag inte sett någon James-deckare med honom som Dalgliesh men han varken känns eller ser rätt ut.

Patienten är P D James senaste bok och man kan inte låta bli att undra om det kommer att bli hennes sista, med tanke på att hon faktiskt är 88 år. James förnekar sig inte, utan håller sig till en beprövad formel, befolkad av människor inom en viss samhällsklass med några passande avvikelser. Patienten är så klassisk James i sin utformning och gillar man James får man (nästan) exakt vad man väntat sig. James är stram i sitt skrivande, klassiskt brittisk kylig och korrekt, de få utbrotten som dyker upp i boken behandlas därefter, antingen så ignoreras de eller så tillåts en kortare återhämtning. Det är herrskap och tjänstefolk, där människor väl vet sin plats i ett hierarkiskt samhälle. Patienten påminner till viss del om Det svarta tornet (den som utspelar sig på ett privatsjukhus om jag inte minns fel) eftersom den utspelar sig på en privatklinik som utför kosmetiska operationer. En undersökande journalist, Rhoda Gradwyn, bestämmer sig för att göra sig av med ett missprydande ärr som hon haft i sitt ansikte i 34 år, och när kirurgen frågar henne varför hon bestämmer sig för att göra det nu svarar hon: För att jag inte behöver det längre.

Hon blir opererad och det hela blir lyckat, men ett dygn efter operationen hittas hon död på den exklusiva kliniken. En klinik som håller på att stänga igen inför julhelgen och där endast en begränsad mängd människor uppehåller sig. Dalgliesh och hans team blir inkallade och deras närvaro möts av tystnad, hemligheter och i viss mån aversion.

Patienten är på det stora hela en bra James-deckare, jag har dock lite svårt att förstå poängen med ett sidospår som rör Dalgliesh fästmös vänner. Det bryter av och känns faktiskt helt onödigt även om det beskriver en otäck händelse. James använder sig dock av dem i en beskrivande slutkläm, som man faktiskt skulle kunna tolka  som att Patienten är den sista boken om Dalgliesh.

4 kommentarer »

  1. Usch, jag blev så besviken på Patienten, inte bara för att det kanske är sista boken om Dalgliesh. Tyckte att det mesta var ganska dåligt faktiskt, det finns en recension hos mig någonstans om du vill läsa hur sur jag var…

    Kommentar av Bokmoster — juni 17, 2009 @ 11:34 | Svara

    • Den var väldigt mycket P D James, men intrigen var rätt ofullständig. Den passade min sinnesstämning, jag ville ha något välbekant tryggt (om man nu kan kalla deckare trygg?) att läsa.

      Kommentar av klotho — juni 17, 2009 @ 12:36 | Svara

      • Jag förstår precis vad du menar med tryggt – och nu känner jag vad jag saknat det. Det funkar inte med alla dessa deckare med ingående beskrivningar av obduktioner, barnmisshandel, knark och sexuella övergrepp. Nej, ett gammalt hederligt mord med ett begränsat antal misstänkta på ett slutet utrymme, det är precis vad som behövs.

        Kommentar av snowflake — juni 17, 2009 @ 22:21

      • Har precis börjat läsa om Svart motiv av Ngaio Marsh, inte för att det är någon fantastisk intrig utan för att den är just småputtrig. Blev inspirerad när jag gjorde mitt inlägg om Ngaio Marsh och med tanke på regn- och ruskvädret i Göteborg idag så är det som gjort för soffläsning av stillsam karaktär.

        Kommentar av klotho — juni 18, 2009 @ 09:21


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

