Ett eget rum

juni 17, 2009

Krimalfabet – H

Filed under: Böcker,Krimalfabet — klotho @ 07:14

H som i hat, hot, hagelgevär, huliganer, hugg och den bokstav som Paperback lover kommit till i sitt krimalfabet.

Kriminalroman jag gillar: Ngaio Marsh beger sig till sitt hemland i boken Heta källor och hon tar med sig sin hjälte kommisarie Alleyn dit. Det är väl kanske inte den deckare av Marsh som jag gillar bäst, men den börjar på H och ja, jag gillar Ngaio Marsh.

Kriminalförfattare jag gillar: Det var inte så svårt att välja Reginald Hill här, han är en favorit i lika hög grad som jag gillar hans poliser, den onde, gode och fule. Hans senaste bok som är en pastisch på Sanditon är lysande men min absoluta favorit är Bländverk, den är så sanslöst rolig. Slutklämmen är suverän. Har haft förmånen att lyssna på Reginald Hill vid två tillfällen på bokmässan och han är en rolig och sympatisk herre och jag undrar lite hur han var som lärare. Fruktansvärt olämplig eller fullkomligt underbar?

Kriminalroman som jag inte vill läsa: Höstoffer av Mons Kallentoft, den lockar mig inte alls efter att jag läst Midvinterblod. Ändå fick jag den rekommenderad av en kollega vars smak brukar likna min, dock inte den här gången.

4 kommentarer »

  1. Ngaio Marsh? Berätta mer! Reginald Hill hamnade förstås på min lista också och om jag hade skrivit om en krimi jag inte vill läsa hade jag kunnat ta med Höstoffer också…

    Kommentar av Bokmoster — juni 17, 2009 @ 07:35 | Svara

    • Nyazeländsk deckarförfattare som väldigt ofta skriver om mord i teatermiljö (hon var om jag inte minns fel både konstnär och skådespelare innan hon blev författare). Hennes hjälte är Roderick Alleyn, gift med en konstnär som heter Agatha Troy och de får så småningom en son Rory. Alleyns privatliv finns med i några av böckerna, men hon har en rätt diger skörd. Hittas på antikvariat rätt ofta. Jag har väl ett knappt dussin, alla antikvariatsfynd. Det är deckare i stil med Sayers och Christie. Alleyn tillhör överklassen och är polis vid Scotland Yard. Hoppas det retar aptiten! 🙂

      Kommentar av klotho — juni 17, 2009 @ 09:07 | Svara

  2. Absolut, det låter spännande. Vet faktiskt inte om jag hört talas om Ngaio Marsh tidigare, men det är inget jag kan kom ihåg just nu i alla fall. Kul att få tips på en ny/gammal författare, kollade just att det finns några titlar inne på mitt bibliotek!

    Kommentar av Bokmoster — juni 17, 2009 @ 11:31 | Svara

    • Det är rätt blandad kvalitet på böckerna men några är riktigt roliga. Ska kolla vilka jag har när jag kommer hem.

      Kommentar av klotho — juni 17, 2009 @ 12:37 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

