Ett eget rum

juni 18, 2009

Biblioteksbesök och bokshopping

Filed under: Böcker — klotho @ 15:00

Har ju beställt och fått den fjärde boken om Isabel Dalhouise av Alexander McCall Smith, men vill försöka läsa dem i ordning så jag beslöt mig för att försöka låna Rätt inställning till regn. Den fanns på Härlanda biblioteket tillsammans med bl a Trude Marsteins Göra gott som jag är sugen på att läsa så jag begav mig av mot de trakter jag en gång övergivit. Biblioteket i Härlanda ligger inte längre inhyst i Bagaregårdens kulturhus utan har flyttat till kulturhuset Kåken, gamla Härlanda fängelse. Bagaregården var mysigare men detta var ett okej bibliotek.

Hittade Rätt inställning till regn (samt ytterligare en bok av A Mc S, Himmelska förbindelser) men Göra gott stod inte under M, utan var placerad framför nyhetsskylten. När jag ändå var på biblioteket så sökte jag efter Craig Rice, som Snowflakes har tipsat om. Det fanns två böcker inne, men de fanns inte i hyllan på vare sig Rice eller Craig (ja, man vet ju aldrig vilka idéer folk kan få för sig) så jag fick fråga efter dem också. Bibliotekarien letade i datorn hon med och försvann sen bort en stund, men kom tillbaka med Mord och kalkoner samt Lik förbannat. Jag har börjat läsa lite i dem båda, och det verkar vara hårdkokt 1940-talsstil i båda böckerna.

DSC00147

Det var utförsäljning på biblioteket och för den facila summan av 5 kronor per bok plockade jag åt mig Camus Myten om Sisyfos (gräslig sättning och märkligt beskurna sidor), Birger Bergh Heliga Birgitta och Birgit Munkhammar Hemligskrivaren – En essä om Eyvind Johnson. Eftersom jag är svag både för Munkhammar och Johnson borde detta bli en lysande kombination.

Drog mig sedan inåt stan (tillsammans med väldigt många andra människor) och SF-bokhandeln. Ska ju träffa systersönerna i helgen och då passa på att fylla på Mangaförrådet.

Åt 11,5-åringen köper jag Naruto (som enligt en av säljarna vid mitt första besök beskrev som populär bland unga gossar i 10-12-årsåldern) och åt 10-åringen köper jag Shaman King, som jag hittade själv vid ett senare besök.

3 kommentarer »

  1. Naruto har vi förresten sett minst 90 avsnitt av i vår familj, anförda av yngste sonen för flera år sen när han var just i tolvårsåldern. Då som animé.

    Kommentar av snowflake — juni 18, 2009 @ 18:54 | Svara

    • Den finns alltså som film? Hmm…undrar om systersonen vet om detta? Jag visste det inte, men så är mina kunskaper i mangakulturen inte större än jag hittills visat här, d v s ungefär som vattendjupet i ett fågelfat.

      Kommentar av klotho — juni 18, 2009 @ 19:05 | Svara

      • Det är ett hundratal avsnitt á 22 minuter, ganska skräniga men fängslande. Det gick inte att sluta titta, ”bara ett till, ett till”.

        Kommentar av snowflake — juni 21, 2009 @ 15:55


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

