Ett eget rum

juni 18, 2009

Dame Ngaio Marsh*

Filed under: Böcker,Författare — klotho @ 09:12

Ngaio Marsh föddes 1899 (död 1982) på Nya Zeeland och debuterade som kriminalförfattarinna 1934. Hon hade varit verksam som både konstnär och som skådespelare, båda yrken som återkommer i hennes detektivromaner. Hennes ”hjälte” är en sympatisk aristokratisk man vid namn Roderick Alleyn som är polis på Scotland Yard, jag är lite osäker hans titel eftersom han utvecklas genom böckerna. Ngaio Marsh är inte lika välkänd som kollegorna Agatha Christie eller Dorothy Sayers även om hennes karaktär Alleyn har vissa likheter med Lord Peter Wimsey, bl a har de båda självständigt arbetande och framgångsrika yrkeskvinnor till hustrur.

Ngaio Marsh skriver klassiska pusseldeckare som gärna utspelar sig bland ett begränsat antal människor i teater- eller hemmiljö. Där finns ”ingénuen”**, mannen eller ibland gossen hon är förälskad i (oftast rätt energisk och driftig), äldre vassnästa släktingar i form av mostrar (!) eller ”kusiner”, förvirrade fäder, bypräst måhända och skvallriga grannar. 

I Sverige så var Marsh utgiven på Gebers förlag så länge de fanns men några av de senare titlarna är utgivna på Bra böckers förlag och jag har en blandning av inbundna och häftade böcker, alla inköpta på antikvariat.

Heta källor (Colour scheme) 1943 utspelar sig i Nya Zeeland på en spa- och brunnsanstalt och som alltid (tror jag) finns en representant från teaterns tiljor representerad, här en berömd skådespelare.

Ridå för sista akten (Final curtain) 1948 Utspelar sig i en äldre skådespelares hem, där Troy Alleyn skall måla ett porträtt av honom. Alleyn blir ditkallad av sin hustru då mord begås.

Döden på premiär (Opening night)  1952 Handlar om en ung skådespelerska från Nya Zeeland, just anländ till London och av en slump får jobb som påkläderska på en liten privatteater. Den teatern figurerar i en tidigare deckare av Marsh och det hänvisas också till den mordhändelsen i boken, men tyvärr har jag bara läst boken och kommer inte ihåg vad den heter.

Sjunga mördarens visa (Spinsters i Jeopardy) 1954 Utspelar sig i Frankrike, återigen är det Troy som drar in sin man i denna historia, då en släkting till henne skriver så besynnerliga brev med önskan om att träffas. I denna bok figurerar också deras lille son Ricky.

Delfinmordet (Killer dolphin) 1966 Utspelar sig på en teater, som väcks till liv av en entusastisk teaterregissör. Som en extra krydda finns också Shakespeare och hans liv och leverne väl representerad och är en av anledningarna att mord begås.

Dödsuvertyren är i pocketformat, och numera med lösbladssystem där vissa sidor gått förlorade, som t ex sidan med info om utgivning och originaltitel. Denna utspelar sig på den engelska landsbygden och är en klassiks pusseldeckare med bl a lokala teaterförmågor samt en ung, på uppåtgående skådespelerska.

Svart motiv (Black as he’s painted) 1974 utspelar sig mestadels på en liten undanskymd gata i London, men med förgreningar till ett land i Afrika. Här finns en förtjusande pensionerad diplomat och hans katt i huvudrollen.

Sista hindret (Last ditch) 1977 Här är det den numera vuxne sonen Ricky som blir inblandad i mord på Jersey, dit han begett sig för att skriva sin roman. Pappa Roderick rycker dock ut, om jag inte missminner mig i sällskap med sin hustru.

Grav åt andra (Grave mistake) 1978 Här är det den idylliska engelska landsbygden som visas upp (med tanke på alla mord som begås där så måste det vara livsfarligt att bo i en liten engelsk by).

En divas död (Last ditch) 1980 utspelar sig mestadels i Nya Zeeland och Troy Alleyn får en inbjudan att dit för att måla den världsberömda sopranen La Sommita, Roderick Alleyn får i samma veva en inbjudan/blir beordrad att undersöka både vem som ägnar sig åt stalking på hög nivå av La Sommita och knarkaffärer av hög dignitet.

I hennes böcker finns alltid en lista på de medverkande karaktärerna samt deras roll i förhållande till huvudpersonen och ev yrke.

Jag har läst ytterligare böcker av Ngaio Marsh men är lite för osäker på titlarna för att kunna skriva något om dem. En av mina kompisar*** ägnar sig åt systematisk insamlande av hennes titlar och bär alltid med sig en lista på de titlar av Marsh som hon äger, och som kollas av vid varje antikvariatbesök. Jag är lite mer planlös i min jakt.

Bild från christchurchcitylibraries.com via google bildsök.

*= Ngaio skall om jag förstått det hela rätt uttalas ungefär som Naadjo.

**= Vars betydelse är ungefär barnkvinna, en debutant som ligger någonstans i ålderspannet strax under tjugo år.

*** = Update! M1 blev mäkta förgrymmad att bara bli omnämnd som ”kompis” när jag beskrev henne som systematisk  och ordentlig, så jag lättar på förlåten och erkänner: det är M1.

3 kommentarer »

  1. Haha, redan igår när jag läste ditt krimalfabet blev jag sugen på att återstifta bekantskapen med Ngaio. Så idag gick jag in här för att berätta att jag beställt en via antikvariat.net, och får se denna utmärkta presentation, vad roligt!
    Jag har uttalat namnet fel hela mitt liv, men nu ska det bli ändring på det. 🙂

    ps Jag ska dejta den förtjusande pensionerade diplomaten, är det tänkt.

    Kommentar av snowflake — juni 18, 2009 @ 10:12 | Svara

    • Hmm…han är säkert kapabel till fler dejter, för jag kan tänka mig en sherry i den röda soffan medan jag beundrar hans ”Troy”. 🙂 Själv har jag äntligen fått tummen ur och lånat Craig Rice (som fick letas upp i något inre rum på biblioteket för de fanns inte ute bland de andra deckarna och av förklarliga skäl inte varit utlånade på länge).

      Kommentar av klotho — juni 18, 2009 @ 14:28 | Svara

  2. Det är bra när det rör på sig i de gamla magasinen. Hoppas du gillar, hon har en speciell stil och så varierar det lite hur hon lyckas.

    Kommentar av snowflake — juni 18, 2009 @ 15:57 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

