Ett eget rum

juni 23, 2009

Gröna böcker

Filed under: Böcker,Böcker i färg — klotho @ 16:05

Snowflake fortsätter sin genomgång av böckernas färgkartor, denna gång är det grönt som gäller. Som synes är det en hel del inom det gröna färgspannet, från allra ljusaste nyans till så mörk att jag först tvekade om den var svart (i dagsljus är det dock grönt). För skumögda läsare rekommenderas förstoringsglas om titlarna är svåra att tyda eftersom jag är för lat för att skriva upp alla titlar och tyckte det skulle ta för lång tid att fotografera böckernas framsida (UPDATE! Nu har jag skrivit upp alla titlarna under respektive bild, det är onekligen en salig blandning). Notera Väinö Linnas tillfälliga placering bredvid Sidney Sheldon, de kanske kan ha ett visst utbyte av varandra? 🙂

Grönt är färgen för både facklitteratur, skön- och deckarlitteratur och barn-ungdomsböcker.

Jag konstaterade också att Snowflakes utgåva av Middlesex också är grön (men antagligen på engelska), min är på svenska med en annan bild men de har behållit den gröna färgen.

DSC00160

Marika Cobbold-Hjörne: Afrodites klink för motvilliga älskande, Mary Stewart: Förhäxad ö och De nio karosserna, Stuart MacBride: Den brustna huden, Dennis Lehane: En drink före kriget, Arnaldur Indridason: Vinterstaden, Stephen Booth: Jungfrudansen, Sjöwall/Wahlöö: Roseanna, Barbara Nadel: Harem, Peter Robinson: En märklig affär, Harri Nykänen: Raid och tjallarna, Margery Allingham: De sju visslarna, Reginald Hill: Dalen som dränktes, Val McDermid: Dödslagen, Denise Mina: Vargtimmen,  J Eugenides: Middlesex, Deon Mayer:Jägarens hjärta, Liza Collins: Kära Amanda!, Mary Ann Schaffer: Gurnseys litteratur- och potatisskalspajsällskap, Hjalmar Bergman: Swedenhielms och ”Patrasket” (två komedier) och Markurells i Wadköping, Sinclar Lewis: Pilallén, Guy de Maupassant: Fettpärlan, Honoré de Balzac: Svaghetssynden, Joanne Greenberg: Enkla gåvor, Virginia Woolf: Orlando, Jasper Fforde: The Eyre Affair, Jennifer Weiner: Sängkamrater, Nicole Krauss: Kärlekens historia, Jean Rhys: Den första hustrun, Lars Elleström: En ironisk historia – från Lenngren till Lugn

DSC00159

Anne Bronté: Främlingen på Wildfell Hall, Douglas Adams: Tedags för dystra själar, Eva Marie Liffner: Camera, Anne B Ragde: Vila på gröna ängar, Andrei Makine: Det franska testamentet, Colleen McCullough: Damerna i Missalonghi, Väinö Linna: Okänd soldat, Sidney Sheldon: På andra sidan midnatt, Lamb: Shakespearehistorier, Birgit Munkhammar: En piga läser, Marie Heany: Över de nio vågorna, Jolo:  Mina städer, Staffan Bergsten: Karlfeldt -dikt och liv, Anita Goldman: I själen alltid ren, Anne Higgoneet: Berthe Morisot, The Green guide: Germany, Tore Jansson: Latin, Annika Prytz Åberg: Lazio-landet närmast Rom, Ronny Ambjörnsson: Fantasin till makten, Vem är vem i mytologin, Modern English Usage, Alf Åberg: Baskerna ett frihetsälskande folk, L M Montgomery: Drömslottet och Anne på Grönkulla, C S Lewis. Min morbror trollkarlen, Isabelle Halvarsson: Fräs på nya äventyr, Andersson/Björk: Linneas årsbok, Sven Nordqvist: Pettson tältar, Pettson får julbesök och Stackars Pettson, Sagor om våren.

6 kommentarer »

  1. Nix, min Middlesex är på svenska. Med pyttesmå bokstäver.
    Dina böcker är fina, och smart sätt att visa dem på! Ser jag en gammal biologibok från högstadiet i den övre, vänstra lådan?

    Kommentar av snowflake — juni 23, 2009 @ 16:54 | Svara

  2. OK! Nu såg jag att din är pocketvarianten, jag har en svag vy av NY med en front av fyra ryggar (typisk immigrantbild).

    Nix, biologiböcker är inget jag har sparat på. Jag är lite osäker på vilken bok du menar, borde kanske inte varit så lat och skrivit ut titlarna.

    Kommentar av klotho — juni 23, 2009 @ 17:37 | Svara

  3. Det är den nionde från vänster. Jag tror att det är lag på att biologiböcker ska vara gröna.

    Kommentar av snowflake — juni 23, 2009 @ 18:10 | Svara

  4. Faktum är att den raden fortfarande står kvar i all sin grönska på hyllan. Den boken är Harem av Barbara Nadel, den står omgiven av Sjöwall/Wahlöös Roseanna och Peter Robinsons En märklig affär.

    Kommentar av klotho — juni 23, 2009 @ 18:19 | Svara

  5. Wow, this paragraph is good, my younger sister
    is analyzing these things, thus I am going to inform her.

    Kommentar av Get Your Ex Back Tipz — januari 1, 2013 @ 04:03 | Svara

  6. […] Och när jag googlar runt för att se om nån fler läser henne nuförtiden så hamnar jag på ett gammalt inlägg hos Klotho, från 2009, där jag själv figurerar. Those were the […]

    Pingback av Mary Stewart: Kärlekens ö | snowflakes in rain — september 16, 2015 @ 19:29 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

