Ett eget rum

juni 24, 2009

Krimalfabet – I

Filed under: Böcker,Krimalfabet — klotho @ 11:08

Då var det dags för I, en inte helt lätt bokstav trodde jag, men det gick snabbare än förväntat att komma fram till nedan tre böcker/författare. Paperback lover har avverkat en tredjedel av alfabetet och det känns som det går lättare och lättare även om jag kan tänka mig att det blir lite trixigt med några av bokstäverna framöver.

Kriminalroman jag gillar: I spindelns nät av Laura Lippmann. Tess Monaghan är privatdetektiv i Baltimore och får i uppdrag av Mark Rubin att leta rätt på hans försvunna hustru, Mark är dock inte villig att ge speciellt mycket information om sin hustru kanske mest för att han inte har någon. Det visar sig finnas betydligt mer under ytan när det gäller Mark och hans hustrus relation och fasaden rämnar rätt radikalt. Den här boken hittade jag i en reahög och tänkte ”varför inte”, sen har jag köpt den nästa i serien om Tess i pocket och väntar nu på pocketupplagan av den tredje. Klassisk amerikansk deckare med en tuff brud i huvudrollen som privatdeckare. Det finns drag av både Kate Brannigan och V I Warshawski i Tess.

Kriminalförfattare jag gillar: I min bokhylla finns bara en kriminalförfattare på I, Arnaldur Indridason och jag tycker överlag bra om hans böcker, favoriten är nog Mannen i sjön.

 Kriminalroman som jag vill läsa: I de lugnaste vatten av Viveca Sten är jag lite lockad av, den borde vara perfekt sommarslö läsning. Den utspelar sig i Sandhamn och huvudpersonen är en polis från Nacka med ett problematiskt privatliv och är den första i en serie.

2 kommentarer »

  1. Japp, Indridason ligger verkligen på läslistan nu!

    Kommentar av Paperback Lover — juni 24, 2009 @ 13:17 | Svara

    • Gillar du lite halvtrötta gubbar så är han perfekt. 🙂

      Kommentar av klotho — juni 24, 2009 @ 14:31 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

