Ett eget rum

juni 26, 2009

Korsordshjärna

Filed under: Kultur och konst (muséer mm) — klotho @ 20:43

Jag har några kollegor som ägnar all tid på jobbet åt att lösa korsord (förutom den tid de faktiskt arbetar) och detta har pågått sedan förra sommaren då mycket personal och lite att göra resulterade i att större delen av  arbetsdagen ägnades åt korsord.  Även sen det blev mer arbete att utföra så löser de korsord varje dag, förmiddag, lunch och eftermiddag. De har fått en korsordshjärna, vilket betyder att  man gör de mest våldsamma associationer som en icke-korsordshjärna (som min) inte ens kan föreställa sig. Men jag börjar så sakta lära mig.

Några exempel: Testat på fyra bokstäver = KINA (ja man ska läsa det som te-stat), Finner man solur på fem bokstäver = STIAN (so som i gris och lur, tja som i tupplur), Husdjur på åtta bokstäver = TAMKATT (här fanns ett av T:na och då sade en av kollegorna direkt TAMKATT).

Min hjärna hänger inte alls med där, den är helt enkelt otränad. Jag gillar egentligen mest kunskapsbaserade frågor som Lenins namn (ULJANOV) eller belgisk drottning (sju bokstäver så det utesluter ASTRID och blir FABIOLA). Men man blir allmänbildad av korsordlösande, t ex så vet jag numera att man kan ”LUA” ål, inte för att jag vet vad lua är. Ett ord som jag lärde mig snabbt i korsordsbranschen är Solgud på två bokstäver = RA, som är en av de nödlösningar en konstruktör får ta till då det kniper.

2 kommentarer »

  1. Orv och åda är också ord som lever i korsorden 🙂

    Jag har ingen riktig korsordshjärna, men har i perioder varit på väg att träna upp en. Och i andra perioder in sudoko-hjärna. Det funkar särskilt bra på sommaren. Det är väl nåt med värmen.

    Kommentar av Vixxtoria — juni 30, 2009 @ 22:14 | Svara

    • Jag har definitivt ingen sudokohjärna, jag orkar inte ens försöka lära mig så jag hävdar att jag är obildbar på den fronten för de som försöker. 🙂

      Kommentar av klotho — juli 3, 2009 @ 12:51 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

