Ett eget rum

juni 27, 2009

Inköpt på ICA

Filed under: Böcker — klotho @ 06:13

Jag vet faktiskt inte hur många påbörjade men även olästa böcker som jag har spritt över lägenheten. Hindrar det mig från att köpa fler? Nej!

Egentligen var jag ute efter en tidning, men eftersom det är slutet av månaden så dröjer det några dagar till innan julinumren är tillgängliga, så det blev en bok istället.

Avgrundens rand av Christian Dorph & Simon Pasternak. Dansk socialrealism som utspelar sig 1979, med tre poliser i huvudrollen som alla har sina problem (misshandlande make, döende fru, förändrad sexuell identitet). Jag är på sidan 73 och kommer nog att läsa en bit till i boken, även om jag ännu inte är helt övertygad om att jag kommer att läsa ut den.

Författarduons egentliga yrken är poet och förläggare, men som så många andra har de slagit sig på deckargenren. Det här är deras andra bok tillsammans, den första heter Om ett öjeblick i himlen (kan inte få till danska ö) och båda har gjort stormande succé i Danmark enligt pocketbokens baksidetext.

2 kommentarer »

  1. Varsågod: ø.
    (Jag har inte heller lärt mig, jag hämtar från danskar/norskor.)

    Kommentar av snowflake — juni 28, 2009 @ 06:43 | Svara

    • Tackar! Det är onekligen ett alternativ som inte slog mig. Jag antar att man kan knappa in en kombination och få fram ø via tangentbordet. Har nyligen lärt mig att få fram ç (håll ner Alt och tryck 135).

      Kommentar av klotho — juni 29, 2009 @ 05:49 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

