Ett eget rum

juni 30, 2009

Gula böcker

Filed under: Böcker,Böcker i färg — klotho @ 06:49

Så har jag gjort slag i saken, antagit Snowflakes utmaning och fotat mina gula böcker. Jag går från blekgult till solgult i mina böcker och ovanligt få gula deckare. Även om det är fler än rosa.

DSC00019På rad står: I B Singer: Sagor, Rysk barndom, Ruth Halldén: Vid romanens rötter, Karen Armstrong: Historien om Jerusalem, Mary Wollstonecraft: Till försvar för kvinnans rättigheter, Bruno Bettelheim: Sagans förtrollade värld, Slavenka Draculic: Balkan express, Uppslagsbok för cyniker, Svenska skrivregler, Nina Berberova: Kyparen och slinkan, Pearl Buck: Den goda jorden, Fjodor Dostojevskij: Dubbelgångaren, Jennifer Cruisie: Fula fiskar, Nick Hornby: Om en pojke, Maksim Gorkij: Min barndom, Ute i världen och Mina universitet, Arto Paasilinna: Kollektivt självmord, Milan Kundera: Varats olidliga lätthet, Katarina Mazetti: Grabben i graven bredvid, Michail Prisjvin: Livets rot, Gwen Raverat: Så var det då, Fay Weldon: Levnadsregler, Noveller och På kvinnors nivå, Gillian White: Mammadags, Anton Tjechov och Olga Knipper: Älska mig och skriv, Hayden Herrera: Frida Kahlo, Edith Södergran: Dikter, De bästa svenska dikterna, Anna-Karin Palm: Lekplats, Jostein Gaarder: Vita brevis och ovanpå Irving Stones biografi om Vincent van Gogh: Han som älskade livet

DSC00020Fem favoritdeckare: Val McDermid: Den sista frestelsen samt Blå gener, C J Sansom: Upplösning, Peter Robinson: En ovanligt torr sommar, Barbara Nadel: Belassars dotter

 

 

 

 

Några gula böcker jag gillar lite extra är:

Gwen Raverats bok Så var det då hittade jag utkasserad på biblioteket och köpte för fem kronor. Det är en barndomsskildring av en av Charles Darwins barnbarn. Hon skriver väldigt roligt och trots att denna utspelar runt förra sekelskiftet så är ändå en hel del barndomsupplevelser universiella, som att vuxenvärlden kan te sig obegripligt. Här och där i boken är Raverats egna illustrationer instuckna.

Älska mig och skriv! är brevväxlingen mellan Anton Tjechov och Olga Knipper. Gillar man brevromaner och rysk litteratur är denna bok perfekt. Jag är svag för båda så när jag fick tips om denna så kändes den helt klockren. Anton Tjechov och Olga Knipper gifter sig 1901, men lever under långa tider åtskilda, han skrivandes på Krim och hon som skådespelerska i Moskva. Det är vackra och kärleksfulla brev som utväxlas mellan dem båda, vad sägs om denna avslutningsfras ”Nåväl, gud vare med dig. Jag välsignar dig ömt och kysser och omfamnar min älskling. Din A.”

2 kommentarer »

  1. Det var en fin samling! Balkan express och Den goda jorden och Wollstonecraft är ju pärlor.
    Alltså, de där Weldon har ju jag i min ägo, står de i bakre lagret tro? Hm.
    Ruth Halldén har jag på läsevänt, är den bra?

    Kommentar av snowflake — juni 30, 2009 @ 11:10 | Svara

    • Jag gillar Ruthan väldigt mycket! Har du läst Birgit Munkhammar förresten? En piga läser är grymt bra. Det roliga är att Balkan express var jag lite skeptisk till först och i samband med något bokklubbserbjudande så valde jag bort Balkan express för Wollstonecraft, men ändrade åsikt när jag började läsa i Balkan-boken hos en kompis och gick och köpte den i pocket.

      Kommentar av klotho — juni 30, 2009 @ 12:30 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

