Ett eget rum

juli 2, 2009

Inga revolutioner startade idag…

Siesta är en underbar uppfinning som vi borde praktisera varma sommardagar i Sverige, helst innanför tjocka stenväggar med stora fönsterluckor som stänger den värsta middagsvärmen ute. Jag orkar inte göra så mycket efter jobbet, inte ens läsa i någon större utsträckning eller göra klart alla påbörjade inlägg om tematrio och krimalfabet och lite annat.

Men tankarna snurrar, om än lite saktare…

Efter fotograferandet av mina gula böcker har inte heller de hittat tillbaka in i bokhyllan, men tack vare Snowflakes kommentar om Ruth Halldén har jag börjat läsa om Vid romanens rötter och eftersom hon skriver om engelska klassiker var jag bara tvungen att plocka fram Stolthet och fördom och leta upp några favoritpassager bl a raden om Mrs Bennet: ”Då hon var missnöjd, inbillade hon sig att hon var nervös”. Jag undrar hur många missnöjda kvinnor genom århundraden som terroriserat sin omgivning med ”nervösa besvär”. Kommer osökt att tänka på Hanne Vibeke Holsts ”Min mosters migrän…”, där mostern blev av med sin migrän när hon blev fri från sin hemmafrutillvaro och fick möjlighet att utveckla sin hjärna. Ja, ja, det finns säkert kvinnor som är nöjda med att vara hemmafruar och säkert skulle föredra det framför ett ostimulerande arbete där man inte har möjlighet att påverka. Egentligen är det väl det som är den springande punkten, möjligheten att påverka sitt eget liv.  Jag minns fortfarande en kompis som var så upprörd efter att ha läst en av Patricia Tudor Sandahls ”tidböcker” där PTS skriver hur hon bokar in ”egentid” i form av veckor då och då i sommarstugan för att vara ensam och samla tankar. Det är ju få förunnat att ha det tidsutrymmet att lägga på enbart sig själv, mest för att de flesta har arbete som genererar 25 dagars semester om året. Min kompis, som ändå har ett relativt fritt och generöst yrke med möjligheter till ledighet och utan familj i form av små barn som tar tid och energi, var vansinnig över den självklarhet som PTS hävdade ”egen tid”. Nu tillhör jag den grupp av kvinnor som generellt sett aldrig läser den typen av böcker (samt självhjälpsböcker och dylikt), jag lockas helt enkelt inte av dem. Så min bild av PTS är helt och hållet färgad av min kompis åsikter om en av hennes böcker, och jag är inte tillräckligt engagerad för att vilja ta reda på om jag skulle ha någon annan åsikt.

Däremot så vet jag av egen erfarenhet när det gäller arbete och möjlighet till påverkan att ju större möjligheter du har att påverka ditt arbete desto friare blir du generellt sett. Jag har vandrat tre tjänster till min nuvarande i det företag jag arbetar och med det jobb jag har nu, så kan jag i viss mån planera min arbetstid eftersom jag kan finnas tillgänglig utanför arbetet. Det är både bra och dåligt, men det ger dock större valmöjligheter än jämfört med t ex min första tjänst på företaget då allt mitt arbete krävde att jag var på plats inom ett begränsat område (våra lokaler).

Dock har juni krävt sin tribut av uppmärksamhet i arbetet men det har också resulterat i bästa månadsresultatet det här året, plus 20% och chefen var så till sig att han bjöd avdelningen på lunch innan han smet iväg på en minisemester. Jag har nedräkning, bara imorgon kvar och sen  (hela) nästa vecka innan  det blir tre veckors ledighet. I helgen ska jag dessutom sola, bada, träffa A, hämta madrasser till M3 med sambo som dimper ner efter Arvikafestivalen. Det digraste arbetet blir dock att få in alla böcker i bokhyllan, trycka in alla kläder och andra grejer i garderoberna så att de får plats med sig själva och sin turnépackning (tre veckor på resande fot kräver en viss bagagemängd).

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

