Ett eget rum

juli 3, 2009

Hjälpsamme herrn

Filed under: Bilen — klotho @ 23:12

Efter mitt motorstopp så har jag blivit mer uppmärksam på motoroljekonsumtionen i bilen (och det faktum att vare sig mätare eller lampa är pålitliga indikatorer) och när jag tankade senast så kollade jag också oljan. Även om det fanns tillräckligt av olja kvar så bestämde jag mig för en liten shoppingtur till Biltema.

Så skedde också efter jobbet idag och efter införskaffandet så stod jag kvar på parkeringen, öppnade bilhuven och började med att kolla av oljestickan samt försöka ha koll på min vita långa skjorta med fladdrande volanger (den är inte så gräslig som den beskrivningen låter). Då kommer en man fram till mig och frågar om bilen skurit sig (han ser oljeflaskan som står på motorn). Nej, svarar jag, jag bara gör en allmänn påfyllning. Varpå han replikerar: Ja, det är viktigt att fylla på olja. Ja, svarar jag och han går vidare med sin cykel utan att ha fått någon (förväntad?) hjältedyrkan från mig efter den fantastiska slutledning han presterat.

Okej att jag inte alltid är så engagerad i och tar allt med bilen på största allvar, men tror verkligen män (eller ja, några i synnerhet) att en bil mycket passande brakar ihop på Biltemas parkering? Det kanske har hänt, men måste nog betraktas som rätt sällsynt. Att även en kvinna kan begripa att en bil behöver olja är väl inte heller helt otroligt. Eller ser jag helt dum i huvudet ut? (Retorisk fråga, behöver inget svar där 😉

Sens moral: när man verkligen har problem så är det ingen som bryr sig (för när jag hade motorstopp en sen kväll stannade inte en kotte trots varningsblinkers och triangel utställd), men när man bara fixar i största allmänhet så ska det kommenteras. Undvik att få motorstopp m a o!

2 kommentarer »

  1. Min mamma gav mig alltid rådet att ha ett par högklackade skor och en snygg klänning i bagaget som man kunde ta på sig om man fick motorstopp vid vägkanten. Testade du det? (Jag föreställer mig nämligen att det kanske var din fladdrande volangblus som fick mannen att stanna…)

    Jag har aldrig följt min mammas råd, och således inte det här heller. Pappa fick visa mig hur motorn fungerade i stället, och när de kunskaperna fallit i glömska (av brist på underhållning och ohejdat ointresse) så skaffade jag mig en mobiltelefon. Och så har jag förstås alltid med mig en god bok som jag kan läsa medan jag väntar på att bli räddad ur min knipa.

    Kommentar av Vixxtoria — juli 4, 2009 @ 15:20 | Svara

    • Jag gick faktiskt en TBV-kurs året efter jag tagit körkort, endast för kvinnor, där vi lärde oss hur en motor fungerar och bytte däck på bilen etc. Fast det var rätt många år sedan, jag föredrar att använda mobiltelefonen. Jag tror att vissa män, oavsett egna kunskaper, alltid måste kommentera kvinnor som t ex kollar olja eller dylikt ”manligt beteende”. I dessa dagar krävs det nog kortkort kjol eller ingen alls och jag är inte säker på att de män som stannar är så engagerade i bilar…

      Kommentar av klotho — juli 4, 2009 @ 16:22 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

