Ett eget rum

juli 5, 2009

Krimalfabet J

Filed under: Böcker,Krimalfabet — klotho @ 22:25

Så var vi framme vid J i Paperback Lovers krimalfabet:

Kriminalförfattare jag gillar: P D James är rätt svår att undgå på denna bokstav, grand old lady som kom ut med en ny deckare, Patienten, i år. Det är en klassisk Jamesdeckare även om jag kanske inte tycker att den helt lever upp till hennes standard. Jag har nog läst de flesta, om inte alla t o m av PD James böcker, favoriterna är nog de om privatdetektiven Cordelia Gray i Ett opassande jobb för en kvinna och i Skallen under huden. Av oskyldigt blod och Människors barn som båda är helt fristående gillade jag också väldigt mycket.

Kriminalroman jag gillar: Jungfrudansen av Stephen Booth är en av de tidigare i hans serie om poliserna Ben Cooper och Diane Fry och en av de bättre.

Kriminalroman jag vill läsa: Jag dödar av Giorgio Faletti. Jag lyssnade på honom på förra årets bokmässa och köpte hans bok,  men har ännu inte kommit igenom den 639 sidor långa boken. Det är kanske fel att ha den under ”vill läsa”, men tanken är väl att jag ska göra det någon gång. Falettis karriär har tidigare innefattat advokatyrket, formel-1 förare, reklamman, kabaréartist och ståuppare. Hans debut gjorde succé i Italien och han har haft utbyte av sin kompis Jeffery Deaver när han skrev den här boken om en seriemördare som annonserar sina mord till den lokala radiostationen i Monte Carlo.

2 kommentarer »

  1. Menar du att du verkligen gillar Jungfrudansen? Jag trodde den skulle vara så bra, och sällan har jag blivit så besviken. Grön bok. Okej författare. Minotaur förlag. Nej, jag gillade inte alls den här. Tänk vad annorlunda man kan tycka.

    Kommentar av Vixxtoria — juli 5, 2009 @ 22:55 | Svara

    • Ja, faktiskt! 🙂 Inte för att jag kommer ihåg så mycket av den. Det var ju i början av serien, men jag tyckte bra om de första böckerna av Booth, sen har han varit lite mer ojämn.

      Kommentar av klotho — juli 6, 2009 @ 08:35 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

