Ett eget rum

juli 5, 2009

Man blir klok av att läsa böcker…

Filed under: Böcker,Film,Kultur och konst (muséer mm) — klotho @ 09:36

sade en förläggare till mig en gång för rätt många år sedan, apropå läsande och visst är det få böcker som man inte lär sig något av. Eller hittar någon företeelse/person/ställe som man blir nyfiken på. Jag upptäckte t ex Caspar David Friedrich när jag läste Håkan Anderssons bok Breven. Jag har besökt ställen som jag läst om i böcker och skapat mig en bra allmänbildningsnivå tack vare mitt läsande.

caspar_david_friedrich

(Bild ovan av Caspar David Friedrich, Die Winterreise)

Man lär sig saker från film också, i gårdagens film (Jag har älskat dig så länge) så hörde jag talas om en flod och två personer som jag blev nyfiken på samt ytterligare en konstnär men det namnet klarade jag inte av att ha kvar i huvudet efter filmen.

Först var det Orinoco, som Juliettes kontaktperson hos polisen är helt fascinerad av och drömmer om att besöka. Enligt Wikipedia är det en 2140 km lång flod i Venezuela, och enligt polisen i filmen har ännu ingen lyckats lokalisera dess källa.

Vid en middag så ifrågasätter kvällens värd Lea (som är litteraturvetare) hur hon kan undervisa i litteratur utan att tycka om Eric Rohmer och hävdar att han är en Racine för 1900-talet. Rohmer var litteraturkritiker innan han blev teater- och filmregissör och han bytte namn när han bytte karriär (för att dölja för sin mor att han sagt upp sig från sitt lärarjobb). Den tidigaste filmen jag hittar med honom är I lejonets tecken (Le signe du lion) från 1959 och den senste En höstsaga (Conte d’automne) från 1998. Rohmer är född i Nancy, där denna film utspelar sig så jag antar att det är en av anledningarna till att han inte bara omnämns utan också blir föremål för en hätsk diskussion. Sen vet man ju inte vilken relation Philippe Claudel har till honom heller. Rohmers namn var inte helt obekant för mig, men inte förrän jag googlade på honom kunde jag  placera honom.

Jean Giono omnämns av en av Leas kollegor, när han är på konstutställning med Juliette.  (Juliettes svar till honom blir någonting i stil med ”tror du att allt kan levas genom böcker”). Giono är en fransk författare (1895-1970) vars böcker utspelade sig mestadels i Provence. På svenska finns bl a Fallet Melville, Må min glädje vara, Husaren på taket, Vårvinden och Mannen som planterade träd. De två sistnämnda utgivna 2000 och 2006 och finns att köpa hos Adlibris, så det är ytterligare böcker att lägga till önskelistan.

1 kommentar »

  1. He died in 1985 but this very personal museum can be a lasting reminder of a very remarkable man.
    s no secret that illegal file sharing continues to be rampant in lots of countries, such as the US, however,
    it will not be government interference that eventually leads to the end of the age of illegal downloads.

    The Vi – O comes pre set most abundant in widely used mobile
    devices, including Blackberry, i – Pod, i – Phone
    amongst others.

    Kommentar av The pirate bay — juni 1, 2013 @ 16:53 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

