Ett eget rum

juli 5, 2009

Tematrio – resor

Filed under: Böcker,Tematrio — klotho @ 15:03

temaresaVeckans tematrio hos Lyran är resor och de böcker man förknippar med resor. Vissa böcker handlar om resor, vissa böcker handlar om platser man vill resa till och vissa böcker har varit reselektyr. I veckans sista dag kommer så mina tre rese-böcker.

 

1 Resor med moster Augusta av Graham Greene. Henry Pulling är förtidspensionerad banktjänsteman med en svaghet för dahlior, han träffar sin moster Augusta för första gången på nästan femtio när hans mor begravs. Han lever ett stillsamt liv när moster Augusta virvlar in som en orkan och sveper honom med sig ut i världen. Det var många år sen jag läste den men jag minns att jag hade roligt när jag gjorde det.

2 Mozarts resa till Prag av Eduard Mörike. En novell om hur W A och hans fru Konstanze reser från Wien till Prag för att där uppföra Don Juan. Jag läste den passande nog när jag själv reste till Prag, om än med buss istället för hästdiligens som familjen Mozart. Boken innehåller ytterligare två noveller av Mörike som skrev både dikter, sagor och noveller. En av hans inspiriationskällor var musik och han betraktade Mozart som en av de främste kompositörerna.

3 Kastrullresan av Edit Unnerstad läste jag som barn och bara älskade. En sån häftig resa de gör familjen Larsson, med häst och vagn från Stockholm till Norrköping. Jag har tyvärr inte boken i min ägo, men vill minnas att åtminstone döttrarna är döpta efter Shakespears hjältinnor, Desdemona och Ofelia bl a.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

