Ett eget rum

juli 6, 2009

Tematrio – USA

Filed under: Böcker,Tematrio — klotho @ 11:22

temausaVeckans tema från Lyran är USA, de som firade sin nationaldag den 4 juli som bekant.  Jag har läst åtskilliga böcker från det stora landet i väster, allt har inte utspelats där men en hel del. Det är inte helt lätt att välja ur mängden, men jag gör ett försök.

 

1 Rödskinn av Sherman Alexie hamnar högst upp, dels för att jag är väldigt förtjust i honom och dels för att han är amerikan som skriver om amerikaner, d v s om indianer. Han är född och uppvuxen i Spokane-stammens reservat i Washington. Rödskinn är dessutom en novellsamling, ytterligare något jag gillar skarpt. På svenska finns också Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtidsindian. En självbiografisk berättelse om 14-årige Junior som får rådet av sin lärare att ta sig från reservatet och börja i en helvit skola, där de enda indianerna är han och skolmaskoten.

Ett land i gryningen av Dennis Lehane. Denna tegelsten har jag en paus ifrån för den är rätt ansträngande att läsa. Det är slutet av första världskriget och Boston står i centrum för konflikter mellan polis och allmänhet. Där möts den svarte mannen Luther Laurence och den vite mannen Danny Coughlin och inser att de har en hel del gemensamt.

3 Unga kvinnor av Louisa M Alcott är en delvis självbiografisk roman om de fyra systrarna March, där Jo är hennes alter ego. Den utspelar sig under inbördeskriget i USA där fadern är inkallad. Alcott själv var dotter till en filosof och pedagog och familjen tog tidigt ställning mot slaveriet. Unga kvinnor är kanske inte helt p k i dagens samhälle men sett till det faktum att den gavs ut 1868 så bröt den mot den dåvarande ungdomslitteraturen som mest var sentimental och moraliserande.

4 kommentarer »

  1. Har du läst Rödskinn! Vad glad jag blir. Den är så fantastisk, jag försöker övertala alla att läsa den men lyckas dåligt.
    Min favorit är Corliss, jag identifierar mig med henne. Det är mest den novellen jag tänker på när jag tänker Rödskinn. Och den där med den långa vackra kvinnan som fått mens.

    Kommentar av snowflake — juli 6, 2009 @ 12:47 | Svara

  2. Rödskinn har jag bara hört talas om, men den kanske skulle kunna vara värd att pröva vid tillfälle.

    Lehane är jag kluven till (jag borde helt seriöst ta ett par vita år vad gäller deckare; jag kan inte ens uppskatta det som jag intellektuellt inser faktiskt är riktigt bra).

    Unga kvinnor – åh, Jo, Jo, JO! Usch, vad jag avskydde Winona Ryders mesiga tolkning av henne!

    Kommentar av Vixxtoria — juli 6, 2009 @ 13:09 | Svara

  3. Jag känner att jag nog måste läsa Rödskinn! Lehane tycker jag om- han verkar dessutom så sympatisk som författare (inga ”exter”).

    Kommentar av Ingrid — juli 6, 2009 @ 16:30 | Svara

    • Snow: Jag fick den och skam till sägandes så låg den oläst rätt länge, så här i efterhand kan jag bara beklaga min ouppmärksamhet mot Sherman. Jag gillar också Corliss, men även Dave i Vet du var jag finns?. Framförallt så gillar jag Shermans inblandning av poesi och litteratur i sina texter. Du får dejta Whipplestone, jag vill dejta Sherman! 🙂

      Vixx: Lehane är så speciell, egentligen är jag inte helhjärtad förtjust i hans deckare men han har ett patos som jag gillar. Både han och Sherman verkar dessutom vara sympatiska personer (ja ja, fri tolkning iofs). Har inte sett filmen Unga kvinnor och skippar nog den då.

      Ingrid: Ja, läs Rödskinn och bli förförd! 🙂

      Kommentar av klotho — juli 7, 2009 @ 09:22 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

