Ett eget rum

juli 7, 2009

Lockrop och en resa värdig Odysseus

Filed under: Böcker — klotho @ 16:19

Vixxtoria har skrivit så lockande på sin blogg om två böcker, så idag gjorde jag en odyssée på lunchen, för att införskaffa dem. Började med att ta ut pengar så jag skulle kunna lösa ut mig själv vid inlämnandet av Tusen strålande solar på mitt lokala bibliotek (de nöjde sig dock med 9 kronor i förseningsavgift och nu vet jag hur jag kan förlänga lånen på nätet så bye bye extrainkomst till biblioteket). Därefter åkte jag till nästa bibliotek där Förvandlingen av Margaret Mahy och Upptäckten av himlen av Harry Mulisch, fast det jag åkte fel först och fick irra runt på ett torg innan jag fick hjälp med att hitta rätt. Det biblioteket var större, mysigare och med trevligare personal än mitt hemmabiblioteket. Fick också chansen att rekommendera Djurna Barnes till en kille som ville ha något ”udda”.

Väl på plats så blev det ytterligare en bok av Mahy, Minnets magi samt en av Michelle Magorian, En liten kärlekssång (jag är väldigt svag för Godnatt Mr Tom) och så slet jag åt mig Blodets hetta av Irène Nèmirovsky, eftersom jag varit sugen på att läsa den, i mitt perifera minne. D v s jag har läst om den och tänkt att den verkar intressant men inte ansträngt mig för att leta upp den.

Är man sugen på just Harry Mulisch bok så finns det fortfarande nio exemplar utspridda på Göteborgs bibliotek olånade, så jag känner lite att jag gjort Harrys sommar. Frågan är om han gör min? Återkommer i augusti i ämnet.

8 kommentarer »

  1. Oooooooh, vad spännande!! Vilka bibliotek var du på? (Göteborgssugen slår till, det är inte många dagar i mitt liv som jag inte önskar att jag fortfarande bodde där).

    Nu känner jag mig förresten jätteskyldig om du inte gillar böckerna. Du kan väl i så fall bara i all tysthet låta bli att skriva om dem?

    Jag tror att jag just läste att Djurna Barnes kommer i nyutgåva, förresten.

    Kommentar av Vixxtoria — juli 7, 2009 @ 16:46 | Svara

    • Just nu har jag precis lämnat tillbaka böcker på Tuve bibliotek, men hemma finns böcker som tillhör Backa bibliotek, Redbergslid-Örgrytes bibliotek och så det senaste tillskottet i biblioteksfloran Hisingens bibliotek. Jag är på sidan 113 i Förvandlingen och vilket underbart språk Mahy har, för att inte tala om hennes tankar/funderingar. Såg förresten att omslagsbilden på ”min” bok (flicka med långt svart lockigt hår) är målad av Inger Edelfeldt. Väldigt passande. Mulisch bok har jag sagt åt min kompis att läsa (utan att ens börjat i den själv) och uppmanat henne att låna ett av de olånade biblioteksexemplaren. 🙂

      Kommentar av klotho — juli 8, 2009 @ 08:04 | Svara

  2. Åh, vad jag blir glad att du gillar Förvandlingen!! Den blir bara bättre, så det känns lugnt. Du har fått tag på samma upplaga (med bild av Edelfeldt) som jag har. Visst passar den bra?!

    Jag tror faktiskt inte jag besökt något bibliotek på Hisingen. Men jag har goda vänner i Säve, Torslanda och Hästevik, så ön är mig inte helt obekant. (Jag bodde annars mesta tiden i Majorna.)

    Kommentar av Vixxtoria — juli 8, 2009 @ 09:13 | Svara

    • Jag bor på Hisingen sen 1,5 år, dessförinnan så var det Lunden som gällde i väldigt många år (men har iofs testat Linnéstaden, Guldheden och Björkekärr också). Majorna har jag bara övernattat tillfälligtvis i genom åren, fast numera bor de kompisarna i Hindås.

      Det är lite jobbigt att behöva arbeta och sen umgås med vänner när man helst av allt vill läsa vidare…:)

      Kommentar av klotho — juli 8, 2009 @ 12:01 | Svara

  3. Jag har varit en del uppe i Lunden också, men kanske mer runt Olskroken/Redbergsplatsen. Men västra Göteborg är definitivt det ställe som får mitt hjärta att klappa snabbast. Klippan, Mariatorget, Slottsskogen. Och det urtråkiga trevliga biblioteket på Masthuggstorget. Långa, tråkiga Såggatan, och Hängmattan och Gatenhielmska och och och… Cykla på Allmänna vägen, och inte stanna och fika på café Zenith, för det är ju lite knäppt och dyrt att fika så nära hemifrån. Och handla på Billhälls (det har visst blivit Willys nu), och kolla på skivor vid Stigbergstorget (inte bara Bengans, det finns ju andrahandsaffärer också!)…

    Nej, nu måste jag jobba lite till.

    Aldrig är jag så trött som när vi har nattgäster, eftersom jag måste underhålla dem hela kvällen, OCH sen ligga och läsa halva natten för att få min vanliga läsdos. Jag förstår precis hur du har det.

    Kommentar av Vixxtoria — juli 8, 2009 @ 12:09 | Svara

    • Majorna har många fördelar, jag gillar att besöka Klippan, Hängmattan och lilla söta Gatenhielmska, men som sagt, det har bara blivit besök där. Olskroken/Redbergsplatsen är ju väldigt nära mina Lundentrakter, faktum är att jag kallade Olskoksbo rätt många år innan jag fick bassning av en göteborgare för det var minsann i Lunden jag bodde… Ja, ja, det är känsligt med alla sorters revir.

      Två och en halv dag till semester och jag måste jobba undan, men bläh…har bara semesterlängtan nu.

      Kommentar av klotho — juli 8, 2009 @ 12:17 | Svara

  4. Mmm. Reviren är viktiga. Var går gränsen till Kungsladugård, och var börjar Sandarna?

    Kommentar av Vixxtoria — juli 8, 2009 @ 12:25 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

