Ett eget rum

juli 8, 2009

Krimalfabet – K

Filed under: Böcker,Krimalfabet — klotho @ 22:44

K som i kriminalitet och Krimalfabet, den här gången gick det väldigt lätt att välja ut böcker till Paperback lovers utmaning.

Här kommer de!

Kriminalroman jag gillar: Kristallburen av Barbara Nadel. Det är en förskräcklig och tragisk historia som uppdagas när en yngling hittas död i en gammal luxuös våning. Cetin Ikmen, kommissarie vid mordroteln i Istanbul får ägna sig åt att nysta i det förflutna.

Kriminalförfattare jag gillar: Gisa Klönne, en tyska som skriver om livet som polis i Köln med kommissarie Judith Krieger som hjältinna. Två böcker finns hittills på svenska (fyra på tyska har jag för mig), I skogens tystnad och Dolt under isen. Jag hoppas givetvis på fler översättningar och att fler upptäcker Klönne.

Kriminalroman jag vill läsa: Jag är lite sugen på Kinaschack av Simon Lewis. Om kommissarie Jian en kinesisk polis från den sibiriska gränsen, på jakt efter sin försvunna dotter i den engelska landsbygden utan att kunna ett ord engelska.

 

8 kommentarer »

  1. Ah, Kinaschack! 🙂 Håller med dig om Klönne, som jag skrev i svar på din kommentar hos mig. Men jag undrar om det inte bara har kommit tre böcker om just Judith Krieger? Och Barbara Nadel står på min läslista, men jag tänkte börja från början i serien. FÖrstås!

    Kommentar av Bokmoster — juli 9, 2009 @ 10:04 | Svara

    • Det är mycket möjligt, sist jag var i Tyskland så funderade jag på att köpa någon av böckerna som talbok (för att öva på tyskan) och då var det iaf en senare bok. Nadel gillar jag så skarpt. Hon har ju två olika serier, dels om Ikmen i Turkiet och dels om en begravningsentreprenör i London (som skall vara löst baserad på hennes far). Det finns, vad jag vet, två böcker om begravningsentreprenören. Det är värt att läsa böckerna i ordning, kan nog bli ganska förvirrande annars, för det händer en hel del med figurerna.

      Kommentar av klotho — juli 9, 2009 @ 10:26 | Svara

  2. Tyska talböcker har jag också funderat på för att öva upp hörförståelsen, som dessvärre är ganska usel. Nadel ska bli spännande att prova någon gång, jag hade tänkt mig böckerna om kommissarie Ikmen till att börja med.

    Kommentar av Bokmoster — juli 9, 2009 @ 16:44 | Svara

    • Jag är väldigt förtjust i Ikmen, kommer ihåg att jag läste om Nadel när den första boken gavs ut på svenska och tänkte ”den kommer säkert inte pocket” men jag hade lyckligtvis fel där. Ja, de tyska talböckerna ligger så vackert på ett hyllplan, än har de inte hamnat i min mp3-spelare. Jag har ambitioner, men i vissa fall så tar de tid att genomföra. 😦

      Kommentar av klotho — juli 11, 2009 @ 21:40 | Svara

  3. Barbara Nadel alltså. Jag trodde inte att hon var något att hänga i julgranen, men jag får nog lov att tänka om!

    Kommentar av Paperback Lover — juli 13, 2009 @ 16:16 | Svara

    • Med sin produktion så är lyser hon snarare upp julgranen till stor del. 🙂 Jag gillar inblicken i det turkiska samhället, religionen och Turkiets historia.

      Kommentar av klotho — juli 13, 2009 @ 16:34 | Svara

  4. Har bara läst en Nadal, men det blir fler!

    Kommentar av Lilla O — juli 18, 2009 @ 13:56 | Svara

    • Jag är väldigt förtjust i hennes böcker. Det är kul att få en inblick i en helt annan kultur.

      Kommentar av klotho — juli 19, 2009 @ 09:37 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

