Ett eget rum

juli 8, 2009

Om möjligt ännu godare dagen efter

Filed under: Böcker,Mat — klotho @ 12:12

I måndags bakade jag en chokladkaka från Konditorns bästa av Signe Maria Bengtsson. Den kakboken är utan tvekan min absoluta favoritbok i ämnet kakor. Sju sorters kakor är visserligen klassisk men SMB:s urval funkar precis lika bra att botanisera i. Två systrars sötas kakböcker (tre vid det här laget) är ljuvliga, med härliga bilder och oerhört smaskiga recept men ibland är de lite ”too much”. Konditorns bästa är en klassisk kakbok med en salig blandning av småkakor, pajer och mjuka kakor. Receptet på hallongrottor är en fullträff (under förutsättning att man använder riktigt god hallonsylt).

KonditornsMormors chokladkaka var också god, nybakad och otroligt god efter en natt i kylskåp, nedan kommer originalreceptet med min variant i rött:

2 ägg (jag tog tre mindre ägg och fick lägga på tio minuter i gräddningstid för att få kakan att stelna)

3 dl strösocker (jag tog 2 dl strösocker och 1 dl muscovadosocker, det ljusa)

3 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 1/2 msk kakaopulver (jag tog 2 msk)

1 msk vaniljsocker

100 gr smält smör

1 ½ dl mjölk

½ dl kokosflingor till garnering (jag tog mandelflarn eftersom kokosen var slut)

Kräm

40 gr smör

3/4 dl mjölk (jag tog creme fraiche för lättmjölk kändes väl blaskigt)

2 msk strösocker

1 msk kakaopulver

1 tsk vetemjöl

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, bakpulver, kakao och vaniljsocker och rör ner det växelvis med det smälta smöret och mjölken (jag värmde mjölken i smöret för så gör mamma när hon gör sockerkaka 🙂). Grädda kakan i 175 graders ugnsvärme i ca 30 minuter (jag fick ta ca 40 minuter pga det extra ägget).

Under tiden kakan kallnar blandar man ingredienserna till krämen i en kastrull. Sjud sakta tills krämen tjocknat något och bred ut den över kakan. Strö kokosflingor över. (Jag bredde ut smeten medan kakan fortfarande var relativt varm)

SMB och hennes mormor gräddar kakan i en gjutjärnspanna medan jag använde en vanlig kakform med teflonbeläggning och löstagbar kant.

Rester som försvann rätt fort de också.DSC00024

 

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

