Ett eget rum

juli 11, 2009

Antikvariat i Göteborg – Södra Larmgatan

Filed under: Antikvariat,Böcker — klotho @ 21:37

När vi klev ut från Wettergrens sade A: ”titta de har bokrea där”. Och jag tittade dit, tvärs över gatan och mycket riktigt stod det bokrea, alla böcker 20 kr styck. Vi gick givetvis dit, som dragna av ett magnetiskt fält. Det visade sig att antikvariatet (som jag inte kommer ihåg vad det heter och de hade plockat ner skylten, men de ligger snett emot Wettergrens i början av Södra Larmgatan, mot Grönsakstorget) flyttar till nya lokaler och passar på att rensa ut lagren. På tjugokronorsnivån är det inte så lätt att hitta guldkorn hos erfarna bokhandlare, men jag var rätt nöjd när jag gick därifrån med fem böcker i en kasse.

Det blev Författarnas litteraturhistoria del 1* och del 2, Kvinnornas litteraturhistoria del 2, Vägen till Paris av R N Stephens och Farlig samling av Jill Paton Walsh.

DSC00002

 

*= Jag visste att jag hade en av Författarnas litteraturhistoria sen tidigare men kom givetvis inte ihåg vilken del det var så jag köpte båda. Givetvis var det inte den saknade tvåan som stod i bokhyllan utan del ett. Är det någon som vill komplettera eller börja samla på dem (tre delar!) så donerar jag med varm hand mitt ena ex av ettan.

7 kommentarer »

  1. Ah, vad synd, jag har bara Kvinnornas litteraturhistoria.

    Kommentar av snowflake — juli 11, 2009 @ 22:44 | Svara

    • Nu är jag på jakt efter efter ettan där. Jag antar att det inte finns någon trea, med tanke på att tvåan handlar om 1900-talet.

      Kommentar av klotho — juli 11, 2009 @ 22:51 | Svara

      • *tar fram och tittar*
        Min är inte likadan som din, fast det är uppenbart samma illustratör. Min har en kvinna i röd klänning på en vit enhörning med en teatermask i ena handen.
        De första texterna handlar om outgivna författarinnor och den heliga Birgitta, de sista om Sally Salminen och Eva Wichman.
        Har du en annan?

        Kommentar av snowflake — juli 11, 2009 @ 23:05

      • Lena Cronqvist har illustrerat framsidan på min ”tvåa”, där kvinnan i röd klänning ser sig i någon form av spegelbild. En sötare änglavariant som är överkorsad. Boken är tryckt 1983 och börjar med ”Ett tema i feministisk debatt i Sverige under 1900-talet” och slutar med ”Om finlandssvenska kvinnors böcker”.

        Kommentar av klotho — juli 12, 2009 @ 09:27

      • Då måste du ha tvåan alltså. Kanske gick det så bra för ettan att de bestämde sig för att göra en till. Eller kanske de tänkt så hela tiden.

        Kommentar av snowflake — juli 12, 2009 @ 17:15

      • Jag vet inte riktigt hur de delat upp böckerna, 1900-talet i en bok och allt tidigare i en annan. Låter lite väl mastigt, även om det gäller kvinnliga författare.

        Kommentar av klotho — juli 12, 2009 @ 17:52

  2. Och illustratören visar sig vara inte helt okända Lena Cronqvist.

    Kommentar av snowflake — juli 11, 2009 @ 23:06 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

