Ett eget rum

juli 12, 2009

Söndagsenkät från Snowflake

Filed under: Böcker — klotho @ 16:35

Snowflake städar istället för att fotografera böcker och föreslår en enkät. Det ger mig chans att få ordning i bokhyllan innan det är dags för nästa färg. 🙂

1. Bästa toaläsning?  I mitt hem blir det oftast någon heminredningstidning att bläddra i, i M1:s sommarstuga ligger alltid en GP lördag och i sommarstugan med M2 så finns det Larsson att bläddra i. Hos mamma finns morgontidningen, men den åker ut på förmiddagen så man kan inte ha sena läsvanor på den toan.
2. En bok med ett djur? Det får nog bli böckerna om Fräs, den lilla kattungen av Isabelle Halvarsson.
3. En kärlekshistoria? Om det ändå vore sant av Marc Levy
4. En uppväxtskildring? Den besynnerliga händelsen med hunden om natten av Mark Haddon
5. Om jag vore detektiv, ville jag vara som…? Alltså tycker man att manliga deckare/poliser är försupna ensamvargar, är det ingenting mot hur känslolivet är hos deras kvinnliga motsvarigheter och de trauman de genomgått/genomgår. Skulle jag möjligtvis kunna tänka mig att vara någon detektiv så får det bli Anastasia Kamenskaja (av Alexandra Marinina) eller Maria Kallio (av Leena Lehtolainen). En ryska eller finska.
6. En bok jag aldrig tänker läsa: En plats i solen av Liza Marklund, har aldrig varit svag för hennes deckarserie.
7. Ett språk jag önskar jag kunde läsa på: Jag önskar att min franska och tyska vore läsvänliga men jag skulle gärna vilja kunna läsa på spanska och italienska också.
8. Senast inköpta tidning: Sköna hem nr 8

2 kommentarer »

  1. Här var det fler böcker jag inte känner till, det är alltid intressant.

    Kommentar av snowflake — juli 12, 2009 @ 17:12 | Svara

    • Det är ibland ett svårt val man gör, när man ska välja EN bok. Mark Levys bok är en favorit bara för att den är så absurd men ändå söt. Har t o m filmen fast den är ju inte i närheten av boken. Det finns ju andra kärlekshistorier som man skulle vilja rada upp. Roligast är ju att läsa andras val.

      Kommentar av klotho — juli 12, 2009 @ 18:03 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

