Ett eget rum

juli 17, 2009

Baka liten kaka

Filed under: Mat — klotho @ 09:18

Städar bland mina drafts och har deletat de flesta eftersom det har blivit nya inlägg av dem. Men detta kan ju faktiskt få bli publicerat för äppelkakan blev väldigt fin.

Något som både är rogivande och roligt, framförallt så brukar det vara uppskattat hos andra, är att baka bröd  och kakor av alla de slag. Jag gillar att laga mat också, men att baka är snäppet roligare. Till min mors stora fasa (hon tycker att vi stökar till) så bakar jag alltid när jag är hos henne, gärna i sällskap med yngste systersonen. Att jag bakar när jag är hos mamma har flera orsaker; jag blir rastlös, för mammas hem är inte längre mitt eget men jag vill ändå ”göra något”, det är roligt att baka med systerson och det är kul att baka till andra. Tidigare så hade mamma alltid alla bakingredienser som man kunde behöva hemma, men i takt med att hon alltmer sällan bakar (mer än till jul och påsk) så har t o m jag numera ett betydligt större sortiment av bakartiklar (nötter, choklad, vaniljstång, olika sorters socker) än mamma vilket gör att jag plockar från syrrans skafferi.

 Under midsommarhelgen så hann jag med att umgås, läsa ut två böcker, baka kakor samt uppdatera mig inom veckotidningsvärlden (min mor prenumerar på Hemmets Veckotidning, hennes väninna på Hemmets Journal och kusinen på Svensk Damtidning och dessa byts sinsemellan i något intrikat system som jag  inte riktigt förstått).

Kakorna som bakades var familjens klassiska kladdkaka, som går under namnet Kastrullkakan hos oss. Det är det ultimata kladdkakereceptet med minimalt med disk eftersom allt blandas i en kastrull. Den gjordes för att systersönerna ÄLSKAR kladdkaka, mer än lördagsgodis. Sen hade min syster köpt Två systrars sommarsöta och efter lite bläddrande i den hittade jag ett recept på nekatrin- och hallonpaj som lockade, men eftersom vare sig syrran eller mamma hade dessa frukter och bär hemma blev det en äppelpaj istället men med botten enligt Två systrar. Mycket god om jag får säga det själv.

Jag skar äpplen i klyftor och blandade med ljust muscovadosocker, kanel och en gnutta kardemumma och lade på pajdegen, därefter klickades smör i små bitar över äpplena. Pajdegen kräver sin egen förklaring för den var pricken över i. Först gjordes en pajdeg (kommer inte ihåg exakta proportioner men det funkar med vanlig pajdeg) och kavlade ut den mellan två bakplåtspapper, sen strösslades generöst med solroskärnor över degen och de kavlades in lätt. Därefter så skulle pajdegen vändas så att kärnorna låg underst, lade på äppelröran och vek upp en ganska bred kant av pajdegen som penslades med uppvispat ägg. Är säkert väldigt gott med nektariner och hallon också, eller andra frukter och bär.

Så här såg den ut uppstjälpt* på en bricka:

DSC00148

 

 

 

 

 

 

 

* Uppstjälpt ser verkligen ut som ett märkligt ord, jag var tvungen att googla på det för att övertyga mig om att man kan skriva så. Vissa ord ser ut som om de är felaktiga helt enkelt.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

