Ett eget rum

juli 19, 2009

Krimalfabet – L

Filed under: Böcker,Krimalfabet — klotho @ 10:04

L som i laglös och lojal, veckans bokstav i krimalfabetet för Paperback lover och oss andra. Nu när jag återvänt från sommarhuset kan jag rota runt i bokhyllan och hittar följande:

Kriminalroman jag gillar: Leviathan av Boris Akunin är den tredje boken om gentlemannadetektiven/polisen Erast Fandorin, en ryss i det sena 1800-talet som är blyg och stammande, men envis och kreativ. I den här boken befinner han sig på ångfartyget Leviathan på väg till Japan.  Ombord kliver den franske polismannen Guache på jakt efter en mördare, som finns att sökas bland en begränsad mängd människor. Det är lite av det slutna rummets gåta och givetvis så löser Fandorin det hela genom att dra slutsatser om sina medpassagerare och diverse snillrika ledtrådar. Beklagligt nog finns inga av Boris Akunins böcker representerade vare sig hos Adlibris eller Bokus längre.

Kriminalförfattare jag gillar: Åsa Larsson är en storfavorit här. Håller helt med Paperback lover här. Det är få svenska deckarförfattare jag gillar, men Åsa hör dit och jag vill läsa nästa bok om Rebecka, snart!

Kriminalroman jag vill läsa: Långt farväl av Raymond Chandler, den utgåva jag har ingår i Bonniers kriminalklassiker. ”En gangster med sträng hederskodex, en polis utan skrupler, en kallhamrad affärsman, en lyrikintresserad chaufför, flera mystiska och hårdföra herrar coh åtskilliga ytterst dekorativa damer…” Philip Marlowe i sitt esse.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

