Ett eget rum

juli 19, 2009

Måste man?

Filed under: Böcker,Film,Musik — klotho @ 21:36

Kulturfyran tar upp fyra måsten den här veckan och jag är egentligen tveksam till att säga att man ”måste” läsa, lyssna eller titta. Däremot kan man önska att andra människor skall läsa, lyssna och titta på det man föreslår.

1. Vilka filmer tycker du att man måste se? Jag rekommenderar Trikoloren den blå, vita och röda filmen av Krzysztof Kieślowski. Jag har sett dem alla flera gånger där den blå filmen har gjort starkast intryck på mig. De är baserade på den franska revolutionens valspråk Frihet Jämlikhet och Broderskap, tolkat av Kieślowski. (Vill man se mer av Kieślowskis filmer så rekommenderar jag Veronikas dubbelliv och Dekalogen, jag har sett de flesta men inte alla av de tio filmerna).
2. Vilka böcker måste man läsa? Jag kan varmt rekommendera Att läsa Lolita i Teheran av Azar Nafisi och de Gaulle – generalen som var Frankrike av Knut Ståhlberg, Personakten av Timothy Garton Ash och Snabbmatslandet av Eric Schlosser. Det vidgar synvinkeln en del. (Samt serien om Anne på Grönkulla av L M Montgomery)
3. Vilken musik måste man höra? Eric Satie, Sex Pistols och Elvis Presley
4. Vilka Youtube-klipp måste man se?
Jag kan rekommendera Simons cat.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

