Ett eget rum

juli 20, 2009

Allt för henne/Pour elle

Filed under: Film — klotho @ 22:10

Ikväll blev det bio med A igen och eftersom det inte finns en enda film som lockar hos SF så blev det Hagabion (Folkets bio) där ett flertal filmer är intressanta. Det blev franskt ikväll igen med filmen Allt för henne/Pour elle, men först så åt vi suveränt god mat. A upprepade sin laxtallrik medan jag bytte pastavariant till en med pastaknyten med gorgonzola och valnötter. Den rätten är värd ett eget besök på Hagabions café.

Allt för henne handlar om det lyckliga och kärleksfulla äkta paret Julien (Vincent Lindon) och Lisa (Diane Krüger), de lever ett vanligt liv med sin lille son Oscar tills en morgon då polisen knackar på och griper Lisa för mordet på hennes chef. Hon döms till tjugo års fängelse för ett brott hon hävdar att hon inte begått, men bevisen är överväldigande och den knarkartjej hon hävdar har begått mordet återfinns inte. Julien besöker henne troget varje vecka med Oscar men det tär på den lilla familjen och när ett försök att få resning misslyckas försöker Lisa ta livet av sig. Julien som är fransklärare, en vanlig man utan några kontakter med den undre världen, börjar fundera på alternativa lösningar och den stora frågan är, hur långt är han beredd att gå för kvinnan han älskar.

Det är kanske inte den mest trovärdiga historien som berättats men den är gastkramande, jag var andfådd när eftertexten dök upp och A hade bitit sönder sina nagelband. Det är ingen historia som på något sätt har ett självklart slut men man kan inte låta bli att engagera sig i familjens öde.

A och jag avslutade kvällen på Hagabions café genom att ta en kaffe och deras väldigt goda chokladpannacotta med jordgubb/romsås och prata om filmen.

Samt diskutera att jag hade läst en syrlig kommentar någonstans att kvinnliga skådespelerskor bör vara cirka tjugo år yngre än mannen för att han inte ska känna sig för gammal och det visade sig stämma rätt bra här, Lindon är nyss fyllda 50 och Krüger är 33 år.

4 kommentarer »

  1. Halloj,
    jag undrar bara om Hagabion är den med en trappa man går upp för, och så finns det två salonger och ett fik därinne?

    Kommentar av snowflake — juli 21, 2009 @ 09:36 | Svara

  2. Låter härligt med fransk film! Det var hundra år sedan jag var på Hagabio (och ja det är den med trappa…)Måste verkligen ta mig i kragen och återupptäcka mitt filmintresse.

    Kommentar av Lilla O — juli 21, 2009 @ 11:55 | Svara

    • Snow och Lilla O: Japp! Hagabion är den med trappan och med ett café i gourmetklass! Fast det är tre salonger där numera, den vanliga stora samt en mindre och en pytteliten (mindre än tjugo sittplatser eller däromkring). För fjorton år sen var jag en av dem som rev biljetter där. Tiden går fort! Denna veckan avslutas deras filmfrossa och ikväll har jag återigen sett en fransk film Mellan väggarna och kan bara säga tackgodegud för att jag inte är lärare…i Paris förorter. Återkommer i ämnet. Denna regniga semesterperiod har gjort att jag sett fyra biofilmer, mer än vad jag sett under årets första fem månader.

      Kommentar av klotho — juli 23, 2009 @ 00:00 | Svara

  3. Tack Lilla O. 🙂

    Kommentar av snowflake — juli 22, 2009 @ 11:21 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

