Ett eget rum

juli 23, 2009

Antikvariat i Skärhamn

Filed under: Antikvariat,Böcker — klotho @ 22:05

De två antikvariaten i Skärhamn besöks tillsammans av mig och M1 ungefär en gång per sommar (sen smiter hon dit både före och efter utan mig, men det är en annan historia) och man kan väl säga att fyndmöjligheterna är blandade.

Det första antikvariatet som ligger snett emot Tjörns sparbank verkar vara ett restlager av framförallt nya böcker som köpts upp för en billig peng samt en väldigt blandad och ganska mager samling med antikvariska böcker. Jag vet faktiskt inte vad stället heter men kvittot gällde för köp på Bokrummet i Haga så det är kanske deras sommarfilial.

Fyra böcker blev årets skörd, tre nya och en begagnad:

DSC00048

Mera maffiga muffins av Lena Brorsson Alminger (och vilka recept sen, snålvattnet rinner), Manna – en medveten kokbok av K Bille, C Magnusson och G Bergkrantz (goda och hälsosamma recept), Den förskräckliga lilla mamsellens stol av Inger Edelfeldt (eftersom det är Inger som skrivit och ritat den så gick det inte att motstå) och så Mordet på Orientexpressen av Christie, i en fin upplaga för summa sumarum 137 kronor.

 

 

 

Därefter tog vi oss till hamnen och Maritime Books och jag bläddrade mig igenom deras pocketbord och hittade några fynd:DSC00047

Imitatören av Val McDermid (Som jag läst men som inte varit i min ägo.), Det brinner en eld av Mary Stewart (Som jag läst men som inte varit i min ägo. Tyvärr i en ful pocketutgåva från 1994 med en kass baksidestext, vad som inte nämns är att vi pratar 1953 och inte nittiotal. Den får stå i bokhyllan tills jag hittat en av de inbundna utgåvorna), Katt och råtta av Christianna Brand (Jag har läst Brand tidigare men inte denna, också en femtiotalsbok.), Mord efter schema av Charlotte Armstrong (Ny bekantskap för mig men Bang promotar den på baksidestexten och det verkar lovande, från slutet av 1940-talet även om denna upplaga är från 1965.) samt  Dödens kupé av Sébastien Japrisot (Som skrivit En långvarig förlovning). För dessa böcker betalade jag 119 kronor.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

