Ett eget rum

juli 23, 2009

Fasta ritualer

Filed under: Utflykter — klotho @ 16:13

Nästan varje sommar sedan M1:s  särbo skaffade sommarhus på Tjörn har jag åkt upp för ett besök med övernattning. De senaste åren har det skett transport med egen bil (ja, de första åren hade jag ingen bil och M1 inget körkort så då fick hennes särbo köra oss). Det är numera rätt fasta ritualer för vad som skall göras. Det är alltid en vända till Skärhamn där vi besöker de två antikvariaten samt kollar in hantverksförsäljningen som ligger i samma hus som antikvariatet i hamnen. Sen är det nästan alltid fisklunch, rätt ofta på Pater Noster men den här gången blev det tapas i Haddocks lilla sjöbod. En runda på Akvarellmuséet är också en självklarhet och årets utställning med Elsa Beskow är en publikmagnet av stora drag (sen så var det rätt kasst väder så alla seglare hade gått iland och vaggade omkring med oss landkrabbor).

SoläggetHattstuganSagan om den lilla lilla gummanSagan om den nyfikna abborrenABC-resan

(Just Sagan om den nyfikna aborren har jag läst åtskilliga gånger för systersönerna och den var en klar favorit, då)

Sen så blir det också en fika på Sundsby, som är en liten nyöppnad* pärla. En något suddig bild kommer här på biblioteket där vi satte oss istället för att i en gnutta eftermiddagssol sitta utomhus (men då är det ju på moderna tråkiga möbler).DSC00030

 

*= I bemärkelsen ”de senaste fem åren” på ett ungefär…

4 kommentarer »

  1. Men åh, så underbart! Och så jätteroligt att du tog upp Sagan om den nyfikna aborren. Jag vill minnas att det var en av mina stora favoriter under en väldigt lång period, men jag har inte tänkt på den nu på… jag vet inte hur länge! Lovely!

    Kommentar av Lisa — juli 23, 2009 @ 17:36 | Svara

    • Jag köpte den på en loppis när jag var runt 20 för jag tyckte den var så söt. Jag kan inte ens låta bli att köpa barnböcker trots bristen på egna.🙂

      Kommentar av klotho — juli 23, 2009 @ 21:07 | Svara

  2. Men det går väl alldeles utmärkt! Speciellt Beskows verk, de är ju fantastiska att bläddra i oavsett var i livet man befinner sig. Jag måste bestämt, en vacker dag, rota fram alla gamla guldkorn som ligger nedpackade i de många kartongerna på min käre fars vind.

    Kommentar av Lisa — juli 23, 2009 @ 21:24 | Svara

    • Min mor var mer brutal, när jag fick ett förstahandskontrakt med källarförråd var det dags att plocka med sig alla böcker som stod i hennes extraförråd. Leksaker, dockvagn och dylikt har dock fått stå kvar. En del barnböcker står i bokhyllan för systersöners och andra barns nöje men resten finns nere i källaren tillsammans med alla mina Kitty-, hästböcker och annat.

      Kommentar av klotho — juli 23, 2009 @ 22:12 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

