Ett eget rum

juli 23, 2009

Krimalfabet – M

Filed under: Böcker,Krimalfabet — klotho @ 11:09

M som i Mord är veckans bokstav i Paperback lovers krimalfabet. Nedan kommer mina val.

Kriminalroman jag gillar: Mord i Paris av Christina Lani. En debutbok av Christina Nial som skrev, vad jag lyckats lista ut, två deckare under namnet Christina Lani. Jag har en häftad upplaga från 1960 som jag någon gång köpt på antikvariat/loppis. En världsberömd clown, Jacques Marot kallad Coq sörjer sin döda dotter, som tagit livet av sig fyra år tidigare. Han misstänker dock att självmordet var arrangerat och har anställt en detektiv, f d polis vid Scotland Yard för att försöka få svar på vad som egentligen hänt. Den man som misstänks vara inblandad i mordet söker upp honom och dödar Coq, strax efteråt försvinner Coqs dotterdotter Monique och en intensiv jakt börjar för att finna Monique levande.

Kriminalförfattare jag gillar: Helen McCloy är ytterligaren en deckarförfattarinna av den äldre generationen. De flesta av hennes deckare är skrivna under 1940- och 50-talet och hennes hjälte är en psykiater som vid namn Dr Basil Willings. Det är ofta en rejäl psykologisk knorr på hennes böcker och en gnutta fasa. En smygande känsla av skrämsel och obehag som återkommer i flera av böckerna framförallt minns jag den känslan från Panik, en bok som inte tillhör Basil Willings-serien.

Kriminalroman jag vill läsa: Mord på menyn av Diane Mott Davidson som Snowflake skriver om.

1 kommentar »

  1. Hey, I uncovered your internet-site as a result of Search engines while searching for a related theme, your blog came right up, it appears to be good. We have added to my favourites features|included in social bookmarks.

    Kommentar av britain sell — november 14, 2013 @ 07:16 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

