Ett eget rum

juli 27, 2009

Söndagsenkät (sent i juli) skriven en måndag förmiddag

Filed under: Böcker — klotho @ 10:28

Det blev en enkät från Snowflake i söndags och nu när jag har betalat mina räkningar så kan jag i lugn och ro ägna mig åt att besvara nedan enkät.

En författare som är värd mer uppmärksamhet: Lucia Etxebarria
En överskattad författare: P O Enquist (jag är inte förtjust i honom som skönlitterär författare, som dramatiker är han däremot lysande)
En lyckad filmatisering: (av en bok) Varför deppar Gilbert Grape av Peter Hedges.
En lyckad tv-serie: (baserad på en bok) Juvelen i kronan som gick på svensk tv i mitten av åttiotalet, baserad på Paul Scotts romaner. Jag är ju inte så uppdaterad på just tv-serier de senaste tio åren…
En bok jag lärt mig något av: Många böcker har bidragit till min allmänbildning, men Salt av Mark Kurlansky var kunskapsberikande.
En må bra-bok: Om jag vill pigga upp mig med att läsa en favorit så blir det nästan alltid Kamratfesten av Dorothy Sayers för den får mig att må bra.
En bok jag gärna ger bort till ett barn: Mustafas kiosk och andra rim för barn av Jakob Martin Strid

Av författarna som kommer till Internationell Författarscen i höst är jag mest nyfiken på: Det är lite synd om mig som bor så långt från Stockholm! Olga som Snowflake själv nämner verkar spännande, sen skulle jag gärna lyssna på Clarie Castillon, Slavenka Drakulic och Javier Marías också. Andrea Maria Schenkel kan jag rekommendera, lyssnade på henne på bokmässan förra året då hon tillsammans med tre andra tyskspråkiga författare diskuterade deckare och nordisk påverkan på tyska deckare. Ja, inte klarade jag av att svara på denna fråga korrekt.

3 kommentarer »

  1. jamen, du har ju hela Bokmässan!! Då finns det väl inget att klaga över? Utom att man blir yr i mössan och trött av att gå omkring där, men bara man väljer klokt och sparsmakat så… brukar du gå?

    Kommentar av snowflake — juli 27, 2009 @ 11:27 | Svara

    • Mycket vill ha mer!🙂 Jo, jag brukar gå, och komma ut därifrån med värk både i huvud och fötter och en och annan mycket lyckad föreläsning. Minns när Barbara Ehrenreich var på bokmässan med boken Barskrapad och de hade bokat en av de mindre salarna för hennes föreläsning och inte en enda journalist + massa andra vanligt folk inte fick plats. De hade missbedömt hennes intressepotential. Men söndag morgon så kunde man lyssna till henne på ett öppet forum och dessutom få gratis frukost, mycket bättre alternativ för oss som var kvar till söndagen. Fast nuförtiden så är det mest gratismat vid matforumet.

      Kommentar av klotho — juli 27, 2009 @ 11:57 | Svara

  2. narendra mehta criminal cases

    Söndagsenkät (sent i juli) skriven en måndag förmiddag | Ett eget rum

    Trackback av narendra mehta criminal cases — oktober 8, 2014 @ 13:30 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

