Ett eget rum

juli 27, 2009

Tematrio – Barndomsskildringar

Filed under: Böcker,Tematrio — klotho @ 11:47

temabarndomBarndomsskildringar är denna veckas tematrio från Lyran. Med trettio mil bort från min boksamling så funderar jag på vad jag har läst för barndomsskildringar som jag uppskattat. Här kommer tre som dök fram i minnet.

 

 

1 Maksim Gorkijs tre böcker som sin barndom och uppväxt i Min barndom, Ute i världen och Mina universitet har jag samlade i en utgåva. Jag har inte läst dem på över femton år men jag kommer ihåg att jag gillade dem väldigt mycket. Nu är jag ju svag för ryska berättare men Gorkijs berättelser om sin barndom och uppväxt är väl värda att läsa. Gorkij föddes 1868 och dog 1936 och anses vara grundaren av socialrealism som en litterär stil.

2 Jascha Golowanjuks Min gyllene väg från Samarkand var en helt fanastisk bokupplevelse när jag läste den i tidiga tonåren. Golowanjuk föddes 1905 (eller 1903) i Samarkand och boken handlar framförallt om familjens flykt från Samarkand då han var fjorton år, d v s 1919. Jag blev helt fascinerad av den och fantiserade länge om att besöka Samarkand, bara namnet är ju fantasieggande.

Vitt på svart av Ruben Gallego var jag aningen tveksam till att läsa, eftersom jag misstänkte att det var en s k ”eländesskildring” och det är en genre som jag inte är speciellt förtjust i. Jag är glad att jag läste den, trots att det är misär som skildras och man blir otroligt ledsen när man läser boken samtidigt som man blir uppfylld av det okuvliga mod som ändå finns i berättelsen. Ruben Gallego föds 1968 i Ryssland, som barnbarn till det spanska kommunistpartiets dåvarande ledare. Hans tvilling dör vid födseln och själv är han svårt handikappad av CP. Modern får reda på att båda barnen dör och han blir uppfostrad på ryska barnhem innan han med hjälp lyckas ta sig från det åldersdom dit han skickas som femtonåring (för att dö).

Inte nog med att det blev tre barndomsskildringar, det blev en rysstrea också!

2 kommentarer »

  1. I drop a comment each time I like a post on a site or I have something to valuable to contribute to the conversation.
    Usually it’s caused by the fire communicated in the article I read. And on this article Tematrio – Barndomsskildringar Ett eget rum. I was actually excited enough to post a comment🙂 I do have some questions for you if it’s allright.
    Could it be only me or do some of these responses come
    across like they are coming from brain dead visitors? :
    -P And, if you are posting on other online social
    sites, I’d like to follow you. Could you make a list every one of all your shared pages like your twitter feed, Facebook page or linkedin profile?

    Kommentar av www.perlenstyle.ch — februari 8, 2013 @ 10:50 | Svara

  2. Very shortly this web page will be famous amid all blogging and site-building users, due to it’s pleasant content

    Kommentar av Moises — september 30, 2014 @ 00:05 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

