Ett eget rum

augusti 9, 2009

Krimalfabet – O

Filed under: Böcker,Krimalfabet — klotho @ 19:29

I rask takt avverkar jag nu också O, som Paperback lover uppmanar oss till.

Kriminalroman jag gillar: Oskuld och arsenik av Dorothy Sayers gillar jag väldigt mycket men eftersom Snowflake skrivit om den så tar jag Ormstenens gåta av Jason Goodwin, som har underrubriken Yashim * Detektiven i Istanbul. Ytterligare en deckare som utspelar sig i Turkiet skrivet av en engelsman. Goodwin är historiker och har studerat bysantisk historia vid universitetet i Cambridge (han har fotvandrat till Turkiet och skrivit om det också). Medan Nadel skriver om det nutida Turkiet så utspelar sig Goodwins böcker i slutet på 1830-talet. Hans hjälte är en eunuck som bor i staden men även är välsedd i palatset. Ormstenens gåta är den andra i en trilogi om Yashim (den första heter Eunuckens gåta och är misstänker jag en ”kompromissöversättning” av den engelska titeln eftersom det inte på något sätt är en logisk översättning)

Kriminalförfattare jag gillar:  Jag har tre pocketböcker av Gemma O’Connor som jag köpt på 1990-talet när de gavs ut som alla har det gemensamt att de har dubbla historier i form av dåtid och nutid och som sammanflätas i nutid. En (sub)genre som jag är väldigt svag för. Tid att minnas handlar om minnen från andra världskrigets Europa, i Elsass, som får sin slutliga uppgörelse i Oxford på 1990-talet. …faller skuggan handlar också om andra världskriget, men Dublin 1941 och hänvisning till Oxford och 1990-tal. Den tredje jag har handlar också om Oxford och Dublin, nutid och 1800-tal och heter …stark så som döden. Bra deckare men mer tragiska än våldsamma och väl värda att leta upp på antikvariat.

Kriminalroman jag vill läsa: Ond bråd död i Venedig av Donna Leon. Jag är en otrogen och ojämn läsare av Leons böcker om komissarie Brunetti trots att jag gillar dem. Detta är en första boken i serien och fortfarande oläst av mig.

2 kommentarer »

  1. Ja, Gemma O´Connor, henne hade jag glömt. Minns att jag tyckte hon skrev riktigt bra, men det var hundra år sedan jag läste något av henne.

    Kommentar av Lilla O — augusti 9, 2009 @ 21:18 | Svara

    • Hon har stått i min bokhylla men jag har passat på att läsa om (delar) av böckerna i samband med att O kom upp på dagordningen. Det verkar inte som om det går att få tag på hennen på annat sätt än via antikvariat och loppisar.

      Kommentar av klotho — augusti 9, 2009 @ 21:30 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

