Ett eget rum

augusti 10, 2009

Fyra av fyra / Eric Bibb

Filed under: Musik — klotho @ 14:00

Så har jag då äntligen uppfyllt mitt nyårslöfte, fyra konserter skulle jag gå på under 2009 och fyra konserter har det blivit. Det var väldigt trevligt nyårslöfte, kan varmt rekommendera den varianten.

I fredags var det dags för konsert på Nefertiti, akustiskt med Eric Bibb*. Skam till sägandes var han en okänd storhet både för mig och A. Dock inte för massor av andra människor för när jag i tisdags försökte få tag på biljetter var allt utsålt. A traskade till Nefertiti en dryg timme innan de öppnade och ställde sig i kön för de biljetter som de släppte i samband med öppnandet. Vi var nummer fem och sex så vi räknade med att få biljetter och det fick vi också, till ett fullproppat Nefertiti.

Innan Eric och Staffan kom upp på scenen så fick vi en liten aptitretare av en kille vars namn jag aldrig uppfattade, tyvärr, för han hade bra röst och bra ös på de två låtar han framförde.

Jag hade tjuvlyssnat lite på youtube innan så jag visste ungefär vilken typ av musik som var att vänta av Eric och hans medgitarrist Staffan Astner, akustisk folkblues var beskrivningen på Nefertitits hemsida och det stämde, kryddat med gospel och soul.

Det var en suverän konsert där Eric höll publiken fångad från första stund med ett fantastiskt gitarrspel och med ett lysande samspel mellan Eric och Staffan. Jag har som vanligt dålig koll på låtarna, faktum är att den enda jag egentligen kände igen var Stagger Lee (som jag har i en helt annan version än den Eric framförde). Det kändes dock som om en majoritet av publiken hade koll på låtar och texter. Eric fick oss till och med till allsång. Till slut så gungade hela Nefertiti. Som en liten bonus någonstans mitt i konserten klev King George upp på scenen och gjorde ett medley.

Vi gick därifrån, småsvettiga men upplyfta av musik som kändes i hela kroppen. Jag tänkte på det jag diskuterat på jobbet tidigare i veckan, att jag inte gillar arenakonserter utan föredrar klubbspelningar. Det här var helt rätt nivå, med närheten till till musikerna som för mig gör upplevelsen större.

*= Surfade runt lite i efterhand och det visar sig att han är far till Sarah Dawn Finer och Rene Mirro. Ja ja, ingen värld är så stor egentligen.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

