Ett eget rum

augusti 11, 2009

Femton böcker

Filed under: Böcker — klotho @ 10:13
Här kommer min femton-lista med de viktigaste böckerna. Det är kanske inte de ”viktigaste” böckerna men det är böcker som finns med mig sen jag läste dem, ett urval av dem alla (endast två manliga författare, men två serier där det är svårt att välja ut en enskild bok som mest betydelsefull). Listan fanns hos En annan sida.

Rules: Don’t take too long to think about it. Fifteen books you’ve read that will always stick with you. First fifteen you can recall in no more than 15 minutes.

De besatta av A S Byatt

Kamratfesten av Dorothy Sayers

Anne på Grönkulla-serien av L M Montgomery

Lotta-böckerna av Merri Vik

Vem var Daniel Sanborn? av Joanne Greenberg

Skänk åt den fege en hingst av Peter Mosskin

Breven av Håkan Andersson

Brev till en bokhandel av Helene Hanff

Stolthet och fördom av Jane Austen

Personligt av Barbro Alving

Den tionde sånggudinnan av Carina Burman

Aprilhäxan av Majgull Axelsson

CoMa av Annika Lidne

Jane Eyre av Charlotte Brontë

De åttas hemlighet av Katherine Neville

6 kommentarer »

  1. Vilken fin lista! Den tionde sånggudinnan var en stark bubblare till min lista också, men den kom inte med. Jag tyckte den var så vansinnigt bra när jag läste den, att jag inte har vågat läsa om den. Jag har läst allt möjligt annat av Burman efteråt, men hon har inte kommit i närheten av dessa höjder (men närmast i Min salig bror Jean Heindrich).

    De åttas hemlighet – har vi diskuterat den tidigare? Den tog mig också med storm när jag läste den första gången. Sen läste jag dumt nog om den (visserligen på engelska), och då tyckte jag inte alls den var lika bra.

    Och De besatta, det är en riktig höjdare det. Har du sett filmen?

    CoMa är en av de mycket få böcker i mitt liv som jag gjort mig av med, för att jag tyckte den var så dålig (men jag var på ett föredrag på bokmässan där Pernilla Månsson-Colt diskuterade den, minns jag plötsligt).

    Och så tycker jag det är intressant att jag aldrig ens hört talas om den där boken av Mosskin. Tänk vad många böcker det finns som man inte visste om .-)

    Kommentar av Vixxtoria — augusti 11, 2009 @ 20:28 | Svara

    • Den tionde sånggudinnan har jag läst om och jag har gillat den alla gånger men jag var extremt trögstartad och fick tvinga mig in i boken (vilket jag är glad att jag gjorde), däremot har jag ännu inte lyckats ta mig igenom Min salig bror J H, förstår inte varför, fast jag har kanske inte tvingat mig tillräckligt hårt.
      De åttas hemlighet har vi nog diskuterat tidigare tror jag.

      Nix, finns det en film? Vill se! Däremot hittade jag hos http://oneinkling.blogspot.com/2009/07/fjarilar-och-annat-som-fladdrar-i.html att Fjärilar och änglar har filmats med bl a Kristin Scott Thomas och den är upsatt på min vill se-lista.

      Första gången jag läste CoMa så begrep jag den inte överhuvudtaget och tyckte bara att den var konstig, flera år senare så läste jag om den och såg den i ett helt annat perspektiv för då hade jag fått data/internet-vana och då blev jag helt fascinerad över just staden CoMa.

      Mosskin-boken hittade jag av en slump någonstans och det är en fascinerande berättelse om hans egen släkt i Ryssland och Grekland.

      Flera av dina böcker på din lista finns med i skuggan av mina utvalda (det där med att välja…) men Peter Pohl har jag aldrig läst och Kjaerstad har jag tvekat inför (fråga mig inte varför men berätta gärna varför jag ska sluta tveka🙂 ) Och vad är det för bok av Enid Blyton?

      Kommentar av klotho — augusti 11, 2009 @ 21:14 | Svara

  2. Äsch, Salig bror J H ska man väl inte tvinga sig igenom. Jag tycker inte man ska tvinga sig igenom böcker. Absolut inte. Men jag gillade den, och en sak som gjorde den så intressant var ju att den var en spin-off-effekt på Burmans avhandling om Johan Henrik Kjellgren. Hon är alltså väl inläst på honom och hans tid, och det gör mycket för boken. Och storyn är ganska trevlig också. Pastischer är hon ju också bra på (vilket bl a utnyttjas i hennes ”deckare” om E. Bondeson). Men såna höjder som med sånggudinnan når hon inte upp till.

    Film om De besatta finns det. Inte på långa vägar så bra som boken, men jag tycker den får klart godkänt. Det är inte så lätt att göra bra filmer om rafflande litteraturvetenskapliga thrillers, och den har väl inte lyckats sämre än t ex filmatiseringen av Rosens namn. Christabel LaMotte spelar förresten av Jennifer Ehle, som ju spelar Elizabeth Bennet i P&P-tv-serien.

    Fjärilar-filmen har jag aldrig hört talas om, men jag får hålla ögonen öppna. Jag har inte läst den boken heller (men i alla fall hört talas om).

    CoMa tror jag inte jag kommer läsa om. Bortsett från att jag gjort mig av med den.

    Min lista då: Kjaerstad har jag skrivit om flera gånger (du kan säkert söka på honom i den gamla versionen av bloggen). Jag är helt fascinerad av hans trilogi om Wergeland. Den förklarar liksom meningen med livet🙂 Men det är ganska krävande läsning. Man måste liksom vara i rätt humör. Men bra för en lång resa, när man liksom inte kan komma undan boken. Om man ska tveka inför böcker, så är det faktiskt de här. Man ger sig inte lättvindligt in i dem (och jag vet flera som kört fast), och man kommer förändrad ut på andra sidan. Eller. Ja. Typ.

    Peter Pohl tror jag definitivt du skulle gilla, förutsett att du introduceras på rätt sätt. Janne min vän är alltid en bra början. Sedan kan man ge sig på Micke-serien (som är min favorit), som börjar med Regnbågen har bara åtta färger. Den serien är inte skriven ”i rätt ordning” dock. Pohl ska dock inte överdoseras, dvs man ska kanske inte läsa alla böckerna i en följd. Men det är kanske bara jag som tycker det.

    Och Blytonboken ska jag så klart återkomma till snaaaaart. Jag har inte ens börjat publicera mina påtänkta Sayers-inlägg än, för det har kommit annat emellan😉

    Kommentar av Vixxtoria — augusti 11, 2009 @ 21:31 | Svara

    • Nu har jag passat på att strössla med mina ord över inlägg på din blogg, fast jag behärskade mig något.🙂

      Kjaerstad har jag fått rekommenderad av en föreningsbekant, men vi har inte riktigt samma favoritböcker så jag har varit tveksam även om jag kom så långt att jag höll första delen i min hand. Jag har läst de flesta av Byatts böcker (skulle ha sagt alla översatta till svenska, men det var nog några år sedan jag kollade efter henne så jag vågar inte riktigt säga det nu). Tycker nog att De besatta är den bästa.

      J H-boken är inte dålig, faktum är att jag hade rätt kul vill jag minnas, när jag läste i den men ändå så blev det något stopp nånstans. Ja ja, jag var kanske inte mogen för den.

      Jag som skulle lägga mig tidigt ikväll för att orka med ytterligare en tidig morgon samt bio imorgon kväll. Får sova på jobbet.🙂

      Kommentar av klotho — augusti 11, 2009 @ 21:42 | Svara

  3. Jag gillar ditt strössel. Välkommet när som helst, men gå och lägg dig nu, du! (Det borde jag också göra.)

    Kommentar av Vixxtoria — augusti 11, 2009 @ 21:49 | Svara

  4. Hej! Vad roligt att se att Lottaböcker dyker upp på denna boklista. Jag har sett det på flera ställen. Jag ser också att en annan av mina personliga favoriter finns med på din lista. Stolthet och fördom.🙂 Jag ska nog spara din lista för inspiration.

    Anna R

    Kommentar av Sällskapet för Ester Ringnér-Lundgren (Anna R) — september 5, 2009 @ 15:05 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

