Ett eget rum

augusti 12, 2009

Inbokat!

Filed under: Teater — klotho @ 06:35

För andra morgonen i rad kliver jag upp ur sängen i gryningen och idag är så den rätta dagen för biljettsläpp av De tre musketörerna på Stockholms stadsteater den 1 oktober. Jag var inte ensam inne på beställningssidan för medan jag grubblade över val av plats i salongen hann mitt förstaval försvinna men jag fick i alla fall tre biljetter, till mig, M2 och hennes sambo om han så önskar.

De tre musketörerna läste jag när jag gick på högstadiet och det är kanske dags för omläsning inför pjäsen, även om Alexander Mörk-Eidem gjort sin egen tolkning av Dumas berättelser.

Jag såg Mörk-Eidems uppsättning av Hedda Gabler med Helena af Sandeberg i titelrollen och det var en upprättelse av den pjäs jag upplevde som urdålig när jag såg den på Göteborgs stadsteater i början av 1990-talet. Sen beklagar jag djupt att jag tyvärr missade Tre systrar och har beklagat mig över att jag skulle missa De tre musketörerna, men nu har jag istället ett belåtet leende på läpparna.

Nu ska här sökas efter mer trevligheter i Stockholm i början av oktober, kanske en Dramatenpjäs också? Jag är lite sugen på Flicka i gul regnjacka (men den har premiär 9 oktober), Tango (som inte spelas under min Stockholmshelg), Törst (som spelas på fredagen), Gäckanden (som inte spelas under min Stockholmshelg). Jag skulle kunna tänka mig Den girige också, men inte den heller spelas då. Jane Eyre har premiär först i slutet av november men jag vet inte riktigt vad jag tycker om Michael Nykvist som Mr Rochester. Höstsonaten har också premiär senare än mitt besök, däremot spelas Scener ur ett äktenskap med Livia Millhagen och Jonas Karlsson. Kanske? Don Carlos spelas den 1 oktober, men då har jag annat för mig. Muntra fruarna i Windsor spelas inte och jag vet inte om jag är så sugen på att se den, såg en rolig uppsättning av den i Mariefred, en sommarkväll vid Gripsholms slott. Den är en publiksuccé står det på Dramatens hemsida, med 30 000 sålda biljetter och jag antar att det är en pjäs som ska/lockar den stora massan. De pjäserna behövs också, men jag har svårt att se något nyskapande i just den pjäsen, men den är rolig och det är säkert det som är tanken med att spela den.

Update: Gick in på Stadsteaterns hemsida 08,59 och då var föreställningen utsåld! Det lönar sig att kravla sig ur sängen vissa tidiga mornar.

2 kommentarer »

  1. Jag skulle valt Scener ur ett äktenskap alla gånger om jag åkte till Stockholm.

    En scenversion av 3 musketörer lockar mig inte ens i Göteborg. Men jag minns filmatiseringen (eller en tv-serie var det kanske?) från min barndom. d’Artagnan! Jag har tre böcker här hemma fortfarande. Ett perfekt sätt att läsa sig fransk 1600-talshistoria, förresten. Richelieu osv.

    Kommentar av Vixxtoria — augusti 12, 2009 @ 22:29 | Svara

    • Jag är lite sugen på att läsa om dem som sagt. Men nu är det egentligen mer en uppsättning av Alexander Mörk-Eidem som lockar, hade nog kunnat tänka mig nästan vad som helst i scenväg om han regisserar. Jag hade gärna velat se Flicka i gul regnjacka. Och kan nog tänka mig Scener ur ett äktenskap, men jag har inte diskuterat övriga nöjen med min kompis ännu.

      Kommentar av klotho — augusti 13, 2009 @ 12:06 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

