Ett eget rum

augusti 12, 2009

Krimalfabet – P

Filed under: Böcker,Krimalfabet — klotho @ 13:08

 P som i post mortem och veckans bokstav från Paperback lover. Här kommer mina förslag på P:

Kriminalroman jag gillar: Paparazzons heder av Leif Davidsen tyckte jag oerhört mycket om när jag första gången läste och jag gillade den lika mycket när jag läste om den för några månader sen. Peter Lime är en dansk fotograf som är bosatt i Madrid med sin spanska fru och lilla dotter. Ett lyckligt och trivsamt liv i realtiv stillhet, förutom den karriär som han valt som fotograf. Han är paparazzo*, denna föraktade grupp av fotografer som försörjer sig på att ta skandalösa bilder på kända människor som ”vanligt folk” med förtjusning gottar sig åt. Peter Lime lyckas fotografera en regeringsminister med sin unga älskarinna och blir påkommen och inslängd i häktet. Vad man först tror är att denna händelse utlöser en familjetragedi för Peter Lime, men det visar sig att han måste söka i sitt egna förflutna och bland sina egna fotografier. Det för honom tillbaka till sextio-sjuttiotalet, det kalla kriget och unga idealistiska människor som går över gränsen och blir terrorister.

Kriminalförfattare jag gillar: Helena Poloni**, men hon är en svårfångad dam eller åtminstone hennes böcker. Den bok som är lättast att få tag på är Mord i barm och den har jag i min ägo, sen tror jag att jag läst Prostinnan igen!, men kan inte svära på det, eftersom det förekommer en prostinna i Mord i barm. Nämligen prostinnan Astrid Brunelius som agerar privatdetektiv i denna aningen röriga historia om förvecklingar, småskurkar som blir lurade, hämndlystna kvinnor och hunsade äkta män. Jag har en märklig men oerhört stark svaghet för äldre deckare (säg 20-60-tal), gärna i småstadsmiljö som denna och med kapitelrubriker som ”Torsdag före ormens uppvaknande” och ”Hatets lågor på Sexans gård och röda ögonlock i prästgården”. Mitt exemplar av boken ”återger originalets text utan förkortningar och sammandrag”.

Kriminalroman jag vill läsa: Pepparkakshuset av Carin Gerhardsen. Jag är lite nyfiken på hennes kriminalserie, men har inte varit tillräckligt nyfiken för att läsa någon av hennes böcker, ännu.

*= vars beteckning fått sitt namn efter en karaktär i Fellinis Det ljuva livet.

**=pseudonym (detta spännande ord som diskuterats livligt här och var apropå Kepler/Ahndorils) för Ingegerd Stadener

13 kommentarer »

  1. Jag gillar Poloni! Jag har också (bara) läst Mord i barm, och har den även i min ägo. Jag tror inte att jag bör läsa fler deckare (jag uppskattar dem inte alls, börjar t o m bli dödligt (haha) trött på Sayers) på länge än, men annars låter den där Davidsen intressant.

    Kommentar av Vixxtoria — augusti 12, 2009 @ 15:39 | Svara

    • Om det är någon period i nutidshistorien som fascinerar mig så är det ”kalla kriget”-perioden med uppkomsten av terroristfalanger som Baader Meinhof, Brigadi rossi och dylika liksom Östtyskland. Paparazzons heder tangerar det, eller man kan väl säga att det som är upprinnelsen är det glada 1960-70-talet, fri kärlek och politik och den utveckling som vissa följde. Av de böcker jag läst av honom så är denna den bästa. Just nu så läser jag nästan bara äldre deckare, en del ”nya” fynd som jag ska återkomma till, däremot så är det inte många nya som lockar mig.

      Kommentar av klotho — augusti 13, 2009 @ 12:01 | Svara

  2. Har varken läst Poloni eller Davidsen. Inte Gergardsen heller , men den ska snart in i pocketfodralet!

    Kommentar av Lilla O — augusti 12, 2009 @ 16:35 | Svara

    • Davidsen är ju väldigt ojämn tycker jag, ska man läsa någon bok av honom så är det Paparazzons heder.

      Kommentar av klotho — augusti 13, 2009 @ 12:02 | Svara

  3. Det är förresten lite tråkigt att Poloni är så okänd och svår att få tag på. Inte bara för att hon är riktigt trevlig, utanför att hon faktiskt har gett namn till det pris (Polonipriset) som tidningen Jury delade ut till svenska deckarförfattare. Det första priset (1998) gick till Liza Marklund, och det kan väl därmed sägas ha bidragit till den extrema drunkningsdöd i deckare vi lidit av det senaste decenniet. Just nu behövs väl ingen särskild uppmuntran till kvinnliga deckarförfattare i allmänhet (mer än att möjligen skriva lite färre och lite bättre böcker). Men jag undrar vad som hände med priset, som endast delades ut under fyra år.

    *paus för googling*

    Det verkar som om priset möjligen upphörde därför att marknaden översvämmades av kvinnliga deckarförfattare. Nu nomineras män och kvinnor på samma sätt (till Bästa svenska kriminalroman av Svenska deckarakademin). Jag måste fundera på om jag tycker något om det.

    Kommentar av Vixxtoria — augusti 12, 2009 @ 22:24 | Svara

    • Nu har jag lagt till en lite mer utförlig kommentar om Poloni, eftersom jag upptäckte att Stadener skrivit under namnet Lillevi Gavell också.

      Man kan ju undra varför de slutade? Ont om pengar? Ovilja att uppmuntra till fler deckare? Synd om manliga deckarförfattare? 🙂

      Kommentar av klotho — augusti 13, 2009 @ 12:03 | Svara

      • Det är klart att det upphörde för att det blev synd om manliga deckarförfattare 🙂

        Kommentar av Vixxtoria — augusti 13, 2009 @ 12:18

      • Tycker själv att det är en rätt bra förklaring. 🙂

        Kommentar av klotho — augusti 13, 2009 @ 12:32

      • Min googling igår kväll gav vid handen att det kan ligga något i en sådan förklaring också. Det är väl en sak att uppmuntra kvinnliga deckarförfattare, men tanken kan väl knappast ha varit att de skulle gå om de manliga på försäljningslistorna, och öka så snabbt i antal, att man bara vagt kunde urskilja Mankell och Nesser i mängden? Eller 😉

        Kommentar av Vixxtoria — augusti 13, 2009 @ 12:55

      • Det är alltid viktigt att inte stöta sig med det manliga egot, det är ibland väldigt väldigt ömtåligt. Diskuterade det igår kväll och idag kom ett liknande ämne upp på avdelningen apropå vår manlige chef och hans svaga självkänsla.

        Kommentar av klotho — augusti 13, 2009 @ 13:12

  4. […] (nu har jag glömt vilket) så nämndes Helena Poloni och i samband med att jag skrev ihop mitt Krimalfabet – P så tog jag med Poloni under författare, trots att jag bara läst en av hennes böcker, den […]

    Pingback av Senaste bokbeställningen « Ett eget rum — augusti 13, 2009 @ 11:54 | Svara

  5. Mmm. _alltid_

    Frågan här är faktiskt lite knepig. För det är otroligt trevligt att det är så många svenska kvinnliga deckarförfattare som kommit fram. Och det är så otroligt tråkigt att många av de böcker som skrivits är dåliga. Det som är bra försvinner i mängden. Det är så man kan gråta blod, när man skärskådar det där, faktiskt.

    Nu ska jag jobba lite igen, och får fortsätta diskutera allt möjligt lite senare (den snygge killen som gör all min statistik står här och hoppar. Det blir han i och för sig bara snyggare av, men vårt arbete blir ju inte utfört av dylik fysisk exercis).

    Kommentar av Vixxtoria — augusti 13, 2009 @ 13:25 | Svara

    • Svaret kräver för mycket tid från jobbet, så även om jag inte har någon snygg kille i närheten av mig så får jag offra mig för jobbet också.

      Kommentar av klotho — augusti 13, 2009 @ 15:15 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

