Ett eget rum

augusti 13, 2009

Senaste bokbeställningen

Filed under: Böcker,Författare — klotho @ 11:54

Under ett inlägg hos Snowflake (nu har jag glömt vilket) så nämndes Helena Poloni och i samband med att jag skrev ihop mitt Krimalfabet – P så tog jag med Poloni under författare, trots att jag bara läst en av hennes böcker, den relativt vanligen förekommande Mord i barm. Som Vixxtoria nämner i en kommetar under det inlägget så fanns det ett Polonipris för kvinnliga deckarförfattare under några år.

Helena Polonis verkliga namn är Ingegerd Stadener och hon använde sig inte bara av Helena Poloni som pseudonym utan också Lillevi Gavell och skrivit böcker med så fantasieggande titel som Mysteriet med de blåmärkta smalbenen. En sökning på antikvariat.net visade att den boken fanns till salu för 150 kronor hos Gregers antikvariat i Malmö. Det kändes som en väl saftig summa för ett oprövat kort så jag kollade Bokbörsen och hos Tingsryds antikvariat fanns både den boken samt Mysteriet med sovvagnsblondinen så jag beställde båda.

Återkommer efter läsning.

Begagnade böcker #sys_2367931
Gavell,Lillevi (Pseud. för Ingegerd Stadener)
Mysteriet med de blåmärkta smalbenen
W&W 1960. hft. ou. fint skick. namnt. osprättad
60 kr

Begagnade böcker #sys_2367901

Gavell,Lillevi (Pseud. för Ingegerd Stadener)

Mysteriet med sovvagnsblondinen
W&W 1961. hft. ou. gott skick

4 kommentarer »

  1. Aha. Hon skrev under två pseudonymer🙂 Det är smart. Gör inte Ruth Rendell det också? (Eller är Rendall hennes riktiga namn, och så skriver hon andra böcker under ytterligare ett, som jag inte kommer på nu… Det dyker snart upp.)

    150 kronor för oprövat kort är lite mastigt, dessutom kommer frakt på det, säkert 44 kronor. Jag har själv fyndat en massa på antikvariat.net och bokbörsen sista veckorna, och det är alltid lite irriterande när portot blir dyrare än boken. Men vad ska man göra? Åka till Gävle bara för att en bok kostar 19 kronor där?

    Kommentar av Vixxtoria — augusti 13, 2009 @ 12:18 | Svara

    • Ruth Rendell skriver under namnet Barbara Vine också.

      Man kan kolla om antikvariatet har fler böcker som man vill ha, så gjorde jag med en beställning från Sundsvalls antikvariat, så istället för en bok blev det fem…och porto på runt 70 kronor. Jag trodde jag skulle klara mig undan portot helt och hållet för jag hade kompisar på plats i Sundsvall när jag hittade böckerna, men när de väl tog sig till antikvariatet så var det stängt så jag blev utlovad ett nytt försök i jul, men riktigt så länge vill man ju inte vänta.

      Kommentar av klotho — augusti 13, 2009 @ 12:32 | Svara

  2. Barbara Vine är det ju! Det hade jag nog kommit på om en stund, men nu slapp jag tänka på det.

    Det är klart att man inte vill vänta till jul på sina böcker (även om man möjligen skulle kunna hitta något annat oläst i hyllan, eller??). I mitt fall hittar jag dock alltid böcker spridda från Ystad till Haparanda (eller i vart fall Umeå i den här omgången), så det blir ju som det blir.

    Om du är lite sugen på den där boken som finns i Malmö skulle jag kanske möjligen kunna kolla in den nästa gång jag är där, om antikvariatet är öppet då. Fast jag kommer nog inte in till stan förrän i september – det är en konferens sista veckan i augusti som kommer emellan.

    Kommentar av Vixxtoria — augusti 13, 2009 @ 12:59 | Svara

    • Tack, men nu fick jag ju den för 60 kronor istället och jag hoppas att den är på väg till en brevlåda nära mig.

      Apropå olästa i hyllan så har jag kommenterat det under din rubrik Subtraktion.🙂

      Kommentar av klotho — augusti 13, 2009 @ 13:10 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

