Ett eget rum

januari 16, 2010

11 filmer

Filed under: Film — klotho @ 16:58

Jag gillar teknisk utveckling i väldigt många fall och framförallt när det gäller Filmfestivalen i Göteborg. Det är så ”geschvint” (som farmor skulle ha sagt) att lista filmerna man vill se, föra över dem till ett personligt schema och smidigt undvika kollisioner för att sen gå vidare att betala, få bekräftelse till e-postadressen. Jag ägnar fortfarande rätt mycket tid åt att katalogen, som jag föredrar att kunna hålla i handen istället för att läsa på nätet, men tråkgörat har blivit så mycket smidigare.

I förra veckan hade jag filmfestivalsmiddag för några kompisar, jag bjöd på soppa och egenhändigt gjord glass (ja, soppan var också egenhändigt gjord) och fram tills dess att vi började bläddra och läsa i katalogerna så flödade samtalet fritt, därefter så försjönk vi i djup tystnad med enstaka korta kommentarer eller ibland en fnysning eller grymtning. Efter någon timma så började vi prata om filmerna,  tipsa och försöka övertala varandra samt konstatera att mer genomläsning krävs.

Med tanke på att jag jobbar som vanligt, inlåst på ett kontor mellan 0800-1630 så är det kvällar och helger som gäller för min del. Att sen biljetterna numera kostar 70 kr styck gör sitt till när det handlar om att begränsa urvalet. Efter en hel del funderingar, ändringar och genomgången ekonomisk situation i januari landade det på 11 filmer och då har jag fått vara hård, intill hjärtlös mot mig när det gäller att begränsa sig.

Det blev två indiska filmer (The smell och Kaminey), en fransk (The refuge), en iransk (About Elly), en turkisk (Wrong Rosary), en italiensk (Io, Don Giovanni), en irländsk (The eclipse) och en tysk (Phantom Pain) samt film om Hildegard av Bingen, Joseph Brodsky och en rysk kvinna som lärde sig tyska för att överleva under kriget och som verkat som översättare.

Det finns onekligen filmer som etsat sig fast i mitt minne under snart tjugo år av filmfestivalstittande, både fantastiska och några som man minns med en rysning. Och väldigt många som jag tyvärr har glömt. Borde naturligtvis ha gjort som mina kompisar, sparat alla programmen. Jag brukar spara dem i någon hög i några månader men sen så ryker de till pappersinsamling. Å andra sidan behöver man kanske inte komma ihåg allt, vissa saker och händelser får vara i just den stunden det sker och sedan sjunka undan.

Förra årets favoritfilm, 35 rhums, är dock fortfarande i färskt minne. Jag valde filmen mycket för att få lyssna på franska, men ur den synpunkten var det ett misslyckande för det var verkligen ingen pratig fransk film. Däremot så minns jag den som en behaglig film om ett vardagsliv hos en franska familj (far och halvvuxen dotter) med vissa scener som etsat sig fast lite starkare än andra. En film där känslor gestaltades istället för att talas om.

Några filmer som jag valde bort är de som faktiskt fått distribution och förhoppningsvis dyker på svenska biografer inom en snar framtid:

Agora – en film om Hypatia av regissören Alejandro Amenábar (fick en Oscar 2004 för Gråta med ett leende)

Life during wartime – en fristående fortsättning på Happiness av Todd Solondz

Lebanon – regisserad av Samuel Maoz och handlar om kriget i Libanon på 1980-talet

Soul Kitchen – regisserad av Faith Akin (som gjort Mot väggen och Vid himlens utkant) som fick juryns särskilda pris i Venedig. En berättelse som utspelar sig på en sylta i Hamburg.

Valhalla rising – med Mads Mikkelsen och regisserad av Nicolas Winding Refn

2 kommentarer »

  1. Funderade på flera av de du valt, men de föll på mållinjen. The Smell ville jag gärna se, liksom The Eclipse. Hoppas att jag valde rätt…

    Kommentar av Lilla O — januari 17, 2010 @ 22:05 | Svara

    • Det är ju alltid svårt när man måste begränsa sig. Sen är det ju inte alltid lätt att välja utifrån de få rader som filmen beskrivs på. Iofs så lär man sig lite att läsa mellan raderna och jag gör sällan de där bottennappen som jag råkade ut för i början när jag okritiskt läste lovorden över diverse filmer.

      Kommentar av klotho — januari 17, 2010 @ 23:09 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

