Ett eget rum

januari 16, 2010

Andra filmer

Filed under: Film — klotho @ 17:15

Det är ju inte bara filmfestival i januari, vi har ju de gamla vanliga biograferna också och på Hagabion visas fortfarande Augustilunch i Rom och Drottningen och jag, båda väl värda att ses. Jag har fortfarande inte sett Still walking och den vill jag försöka hinna med innan den slutar att visas. Bright star kan man se både hos Folkets bio och SF och den tillhör också kategorin ”vill se”. Fish tank är ytterligare en film som jag vill se. Snabba cash lockar däremot inte, det känns som om jag är en av de få som inte var förtjust i boken och det lilla jag sett av filmen ger inte mersmak.

Jag är lite tveksam till att se Up in the air, däremot ser jag fram emot premiären av Men who stare at goats i februari, också med George i en av rollerna. Hans medaktörer är Ewan McGregor (!), Kevin Spacey (!) och Jeff Bridges.

De filmer jag sett i år är Avatar och Sherlock Holmes, båda bra på sitt sätt. Avatar blev den största överraskningen eftersom jag inte riktigt visste vad filmen handlade om (och jag har inte sett vare sig Alien-filmerna eller Titanic av Cameron).  Sherlock Holmes var ungefär som jag förväntade mig när Guy Ritchie hade regisserat. Jude Law var ovanligt förtjusande (med tanke på att han inte tilltalar mig i vanliga fall så blev hans Watson en positiv upplevelse).  Det som dessa två filmer har gemensamt är dock förtjusningen i överdrivet och långdragna våldsscener. Om regissörerna kunde lära sig att säga ”cut” lite tidigare så skulle kvalitén höjas rejält. Nu blir det bara tjatigt, överdrivet och en gnutta osmakligt frossande i våldsamheter.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

