Ett eget rum

januari 17, 2010

Om deckarförfattare – som inte serverar det självklara…

Filed under: Böcker,Författare — klotho @ 23:04

Detta inlägg är en direkt följd av min läsning av Peter Robinsons senaste deckare, Mörkrets alla färger*, som jag valde att låna på biblioteket istället för att köpa. Hans förra bok lånade jag också, av en kompis, eftersom jag insåg att jag faktiskt inte vill äga hans böcker även om jag gärna vill läsa dem. Under läsningen av Mörkets alla färger har jag till och från roat mig med att försöka få ihop en tio-i-topp-lista på (aktiva och levande) deckarförfattare som lockar fram förväntan och som framkallar ett ägandebehov hos mig. Förutom att jag vet att det kommer bli en deckarhistoria så är inget annat givet och det är också det som ger den extra kryddan inför och oftast under läsningen.

Jag har valt att skriva dem i alfabetisk ordning för jag klarade inte av att rangordna dem inbördes. Det skulle bli en strid på kniven mellan Hill och Nadel, och jag tycker nog att den förstnämnde är för gammal för att slåss och han skulle dessutom med all sannolikhet artigt vägra att slåss mot en kvinna och bara kliva åt sidan.

von Bernuth, Christa (Har skrivit tre deckare om kriminalkommissarie Mona Seiler i München som varmt kan rekommenderas. Dessutom har hon skrivit den helt lysande Inre säkerhet om en polis i Östtyskland. Lyssnade på henne på Bokmässan för två år sedan och då berättade hon om just Inre säkerhet. Idèen fick hon efter att hon och dåvarande pojkvännen semestrat i Östtyskland och han blev kvarhållen och fängslad i några veckor innan han blev utväxlad till väst.)

Cleeves, Ann (Hennes böcker om Shetlandpolisen Jimmy Perez är en njutning att läsa för en deckarentusiast. Hon fick mig dessutom att uppdatera mig i geografi, Shetlandsöarna ligger verkligen långt ut i ”ingenstans”. Tre böcker utgivna på svenska hittills, en kvar om det stämmer med vad som sagts tidigare. Sen får vi hoppas på det bästa vad det gäller framtida produktion).

Goodwin, Jason (En engelsk historiker som skriver om enuck i Turkiet på 1800-talet. Det finns två böcker utgivna, en till är att vänta)

Grange, Jean-Christophe (Fransman med förkärlek för makabert våld. Hans första bok på svenska Vargarnas rike var en upplevelse utöver det vanliga. De andra två har inte direkt lugnat ner mig. Vargarnas rike har filmatiserats till en mer konventionell thriller, dock värd att ses.)

Hill, Reginald (Reginald har en minst lika omfattande produktion som Peter Robinson, om inte större och hans karaktärer är en källa till njutning för mig. Främlingars hus som kom för något/några år sedan är dock en helt fristående berättelse som visar att Hill kan även utan sina poliser. Jag har också haft förmånen att lyssna på honom på Bokmässan och han vet onekligen hur han skall ta sin publik, det var ett väldigt roligt seminarium.)

Larsson, Åsa (Jag är inte mycket för svenska deckare, skall villigt erkännas. Några läser jag öht inte och andra läser jag om läsbehovet överskrider tillgången på lockande böcker. Åsa är ett undantag och här är det minst lika viktigt att följa Rebeckas utveckling som de intriger som Åsa spinner.)

McDermid, Val (Ännu en favorit som kan konsten att byta huvudpersoner och inriktning. Den karaktär som jag är minst förtjust i är journalisten Lindsay Gordon, men lyckligtvis så finns det andra böcker som uppväger den mer än väl. Boken om myteristen Fletcher Christian och den nutida jakten på sanningen om honom var en djupdykning av McDermid som brukar hålla sig historiskt cirka 30 år bakåt i tiden)

Nadel, Barbara (En stor favorit som jag följt genom åren och som egentligen förtjänar ett eget inlägg. Hon skriver två serier, dels om några turkiska poliser i det nutida Istanbul och dels om en begravningsentreprenör i London under andra världskriget

Klönne, Gisa (En trevlig tysk bekantskap som jag hittade av en slump. Att kriminalkommissarie Judith Krieger är hemmahörande i Köln var en trevlig bonus för mig, som besökt staden åtskilliga gånger under min tid i Düsseldorf. I den andra som finns utgiven är hon dock på vift i Kanada. Det finns åtminstone en tredje bok, ännu inte översatt till svenska. Jag hoppas att Bonniers kommer till skott)

Vargas, Fred (Fransk historiker/arkeolog med svaghet för ett udda persongalleri. Tyvärr inte översatt i den utsträckning man kan önska, hittills finns det tre titlar på svenska. Den första, Budbäraren, följde med mig till Paris och jag letade förgäves efter det café på det torg där så stor del av boken utspelar sig.)

En europeisk palett, med en svenska, två tyskor, en fransman och en fransyska samt fem engelsmän/kvinnor. Jag inser att jag är hyfsat snäv i min bedömning när det gäller ursprung, men listan är nog  att betrakta som representativ när det gäller min läsning av moderna deckarförfattare.

*Återkommer om boken i fråga.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

