Ett eget rum

januari 19, 2010

Övertid och utveckling…

Filed under: Blandat svammel,Utflykter — klotho @ 23:35

Det blev en sen kväll på jobbet och när jag väl kom därifrån var jag både trött och hungrig.

Kvällens ljuspunkt var dock när kollega R ringde från Budapest och efter att ha beklagat oss över arbetssituationen så började vi prata om hans hemstad. Jag besökte den som 19-åring, då var han en liten gosse på fem år. 1988 hade Ungern vänt sig alltmer mot väst, men det var fortfarande ont om ungrare som pratade engelska. Ryska för den yngre generationen och tyska för den äldre generationen. Mamma klarade sig på tyskan men jag som inte läst tyska ännu och definitivt inte ryska hade det svårare att göra mig förstådd.

Femtio öre kostade det att åka tunnelbana, och jag minns de enorma torgen där man kände sig väldigt liten när man korsade dem. Vår guide, en ungerskfödd judinna som kom till Sverige med de vita bussarna och blev kvar berättade om husen, visade oss på fasader med kulhål både från andra världskriget och Ungernrevolten. I Ungern behåller de husen, men byter namn på gatorna sade hon till oss. Ni svenskar behåller de gamla gatunamnen men river husen.

R:s uppväxt har verkligen varit som en virvelvind var det gäller utvecklingen. Ikväll pratade vi om Avatar, som vi båda sett helt nyligen. En självklarhet idag, men inte sannolikhet bara tjugo år tillbaka i tiden. Jag nämnde Göteborgs filmfestival för honom och frågade om ungersk film. Obefintlig och ointressant för en tjugosjuårig kille. När jag nämnde att jag såg en rumänsk film på förra årets festival fnös han åt mig och ifrågasatte varför jag gjort något så märkligt. Nu tyckte jag om den filmen, framförallt för att den var fascinerande i sin inblick i det rumänska samhället av idag (en deckare med mycket tydliga drag av I mördarens spår).

Jag tyckte att Budapest var en otroligt vacker stad och innan vi åkte så hade vi läst Clas Thors bok Budapest – Europas hjärta, som var både en handbok och historiebok för oss. Den följde också med i bagaget och var en utmärkt ciceron när man (jag) var ute på egen hand  och var begränsad gällande språkkunskaper.

Jag har fortfarande kvar de affischer jag köpte på ett museum, gigantiskt stora av tunt papper som stått invirade i skyddande fodral. Nu har jag kommit så långt att en av dem hamnat på insidan av en ram, om än så länge bara lutad mot en vägg och inte uppsatt. Den vackra handbroderade duken med tygservetter har ännu aldrig använts (mest för jag sällan har den typen av middagar) och den fantastiska kjolen med en enorm vidd ligger nog fortfarande i mammas källare. Använd på studentbalen men aldrig mer, eller åtminstone inte ännu.

Jag tappade bort min mamma också, en aningen omskakande upplevelse för en nittonåring. Hon vandrade från oss andra och missade bussen tillbaka till Budapest från den lilla byn vi besökt. Det var på den tiden utan mobiltelefoner så det tog några timmar av undran innan hon dök upp på hotellet efter att ha åkt lokaltåg och taxi.

2 kommentarer »

  1. Hej du! Jag har varit så upptagen så här efter jul att jag knappt hunnit hit och kommentera nånting märker jag (dvs du har visst skrivit i smyg :-D). I alla fall har jag just skickat över en bokutmärkelse till dig från min blogg:

    http://ombockersomjaghunnitlasa.blogspot.com/2010/01/kuckeliku.html

    Kommentar av Vixxtoria — januari 20, 2010 @ 11:22 | Svara

    • Tackar! Jag har svettats över svaret idag.🙂

      Tja, själv har jag varit som en bambi på isen, lätt ostadig, i det här fallet i mitt surfande och bloggande. Det blev ju inte bättre av att kollegorna och jag har turats om att vara sjuka. Veckan som var jobbade jag sexdagarsvecka på fem dagar och mot slutet av veckan var jag så trött att jag skämde ut mig med dumma frågor till kollegor som var helt nya bekantskaper (dumma i bemärkelsen att jag frågade utan att ha läst deras mejl korrekt). Bläh!

      Kommentar av klotho — januari 23, 2010 @ 21:16 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

