Ett eget rum

januari 21, 2010

”Jag är en smula anhållen”, sa Bernese högdraget. ”Och svär inte, tack”

Filed under: Böcker — klotho @ 13:30

Damen som är en smula anhållen är någonstans i sextioårsåldern och hon har skjutit ihjäl sin antagonists hund (efter att hunden attackerat och försökt döda hennes syster). Hon som svär heter Nonny och är annekterad (adopterad men antagligen inte helt lagligt dotter till Berneses dövstumma syster.

Boken som citatet kommer ifrån är Mina två mammor av Joshilyn Jackson. En klart underhållande historia men en mer passande översättning borde vara Min mamma, mina mostrar, min mormor, min man, hans älskarinna och min beundrare eller något i den stilen. Den amerikanska titeln är enkel och tydlig, platsen där allt utspelar sig: Between, Georgia

Den är väldigt rolig, om möjligt ännu mer sanslös än Jacksons förra bok Visst finns det gudar i Alabama.

2 kommentarer »

  1. Åh den! Den har jag väntat i evigheter på att den ska komma på pocket. har du läst den i pocket?
    Visst finns det gudar i Alabama av samma författare blev jag mycket förtjust i.

    Kommentar av snowflake — januari 22, 2010 @ 13:55 | Svara

    • Nix, jag utnyttjade faktiskt biblioteket. Skulle nästan kunna kalla mig biblioteksräv numera. Har jobbat upp en bra vana när det gäller att reservera, och även förlänga tiden för lånade böcker. Inga böter för förseningar längre.

      Boken var lika sanslös som den förra. Berneses karaktär påminner i viss mån om ”mostern” (kommer inte ihåg hennes namn eller hennes position) i förra boken, men du vet hon som så att säga ”avslutade” grabben. Funderade lite på vilka förebilder Jackson har till karaktärerna…

      Kommentar av klotho — januari 23, 2010 @ 21:12 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

