Ett eget rum

januari 23, 2010

Om att läsa Herta Müller

Filed under: Böcker,Författare — klotho @ 21:34

En kollega på jobbet ägnar sig åt att läsa Redan då var räven jägare av Herta Müller. Vi andra får små glimtar av hennes framskridna läsning och hon har lovat att jag skall få låna den efter henne och det är inte av snällhet som hon säger så. Jag talade mig varm om Hjärtdjur i höstas och tog upp den till förnyat lovtal i samband med Müllers Nobelpris 2009. Kollegan fick denna bok, i julklapp tror jag, och det enda positiva hon har sagt hittills är att det är få sidor och stor text. Det är spottloskor och sesamfrön som verkar dominera boken i hennes beskrivning.

Jag som inte läser ut böcker som inte fångar mig/jag ogillar frågar varför hon inte bara slutar läsa, men det verkar ligga någon form av masochistiskt drag begravt hos henne för hon hävdar att ”har jag nu börjat så ska jag slutföra det också”. Å andra sidan förgyller hon på det här sättet våra fikastunder för hon är mycket tydlig och utåtagerande i sina beskrivningar av sin läsning och sina åsikter om Müller.

3 kommentarer »

  1. Haha! Hoppas bara att hon inte är typen som sen kommer att dissa precis alla Nobelpristagare eftersom hon minsann har läst en.🙂

    Kommentar av snowflake — januari 26, 2010 @ 11:21 | Svara

    • Tja…hon säger själv att hon tillhör Liza Marklunds läsarskara…och gillar ”lättlästa” böcker.🙂

      Kommentar av klotho — januari 31, 2010 @ 14:52 | Svara

  2. 300millionaire review

    Om att läsa Herta Müller | Ett eget rum

    Trackback av 300millionaire review — juni 4, 2016 @ 09:44 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

