Ett eget rum

januari 23, 2010

Utmärkelse

Filed under: Blandat svammel — klotho @ 20:53

Vixxtoria på Om böcker jag hunnit läsa har gett mig en Award. Väldigt smickrande, framförallt med tanke på ett blogguppehåll på över fyra månader från min sida och nu lätt ringrostighet i uppdatering.

Genom att acceptera utmärkelsen följer emellertid förpliktelser. (Har dock inga planer på att tacka nej) Förstås ska man länka tillbaks till utnämningen och tacka i vederbörlig ordning (check!). Därtill ska man berätta sju intressanta fakta om sig själv. Och slutligen skicka vidare till sju andra bloggar, som ska länkas, och föräras kommentarer på bloggarna så att de görs medvetna om denna fina utmärkelse. (Allt kursivt i stycket ovanför är knyckt rätt av från Vixxtoria)

När det gäller sju intressanta fakta om mig själv så kommer sju punkter nedan, intressefaktorn varierar nog med största sannolikhet.

1. Jag avskyr te och alla varianter av fläder.

2. Jag har betalat 50 euro för en lunch (med vin) på en helt sagolik restaurang i Rom och inte ångrat utgiften.

3. Jag har deltagit i uttagningen till Jeopardy men slapp hamna i TV, d v s klarade inte sista frågevändan.

4. Jag äter alltid upp biogodiset under reklamfilmen. Gillar inte att äta under själva spelfilmen.

5. Jag har läst/läser åtta  främmande språk: engelska, franska, italienska, esperanto, latin, isländska, tyska och spanska (men kan inte praktiskt använda esperanto, latin och isländska)

6. Mina två systersöner har aldrig någonsin kallat mig vid förnamn, jag är Moster, ibland Moster ”Klotho”. Ett viktigt statement för både mig och min syster.

7. På min första resa till London som sjuttonåring blev jag och mitt sällskap guidade av gitarristen i (det redan då splittrade bandet) Kajagogo och hans flickvän. De körde runt oss i sin bil och pekade ut var ”alla” kändisar bodde.

Så till bloggare som jag vill nominera. Jag har under hösten knappt surfat in någonstans mer än på dagstidningarna så min uppdatering är inte den bästa, men här kommer några bloggare som jag upptäckt/återupptäckt och gärna besöker utan att på något sätt vara en flitig kommentator. Konstaterar nästan omgående att jag inte kommer att hålla mig till reglerna om begränsning. Sju verkar vara ett jobbigt tal, för mig. Fick slita hårt med ovan sju punkter för att lyckas komma upp i rätt summa. Nedan sju klarar jag inte av att hålla.

Ett rum med utsikt– håller jag så sakteliga på att läsa mig igenom och hittar ständigt små guldkorn i ”Lucys” texter.

Alla dessa texter – En gång i tiden läste jag Maries texter i NA och har t o m två urklipp liggandes någonstans i min ”urklippshög”, där den ena texten handlade om sillätande eller snarare inte sillätande. Något som jag instämde till fullo i. Nu har jag hittat hennes texter på nätet och läser så sakteliga igenom dem också.

Sen finns det åtskilliga fler bokbloggar som jag läser med förtjusning: Hermia says, Bokomaten, Läsdagboken, Vixxtoria så klart, Lilla O, Snowflake, Calliope booksHellre barfota än boklös m fl Dessa har redan fått utmärkelsen vad jag kan utröna, så det känns kanske aningen tramsigt att utnämna dem igen även om det kommer från annat håll, men jag gör det i alla fall. Det gör att man kan hävda att mitt titthål in i bokbloggssfären är för avgränsande (stämmer nog).

4 kommentarer »

  1. Varför kan du inte praktiskt använda esperanto? Du har ju tillgång till internet och här finns massor av sätt att praktiskt använda esperanto?
    En bra länksamling är http://chenero.aee.dk/
    Här kan du läsa de senaste nyheterna: http://www.eventeo.net/web/
    Här kan du lyssna på radio: http://radioverda.com/
    Här kan du se på TV: http://www.esperanto-tv.com/
    Här kan du läsa bloggar: http://legosalono.blogspot.com/
    Brevvänner: http://www.esperantofre.com/eks/
    Laga mat: http://eo.wikibooks.org/wiki/Kuirlibro

    Kommentar av inga johanson — januari 23, 2010 @ 21:10 | Svara

    • Jag läste det en termin för 21 år sedan och har inte praktiserat det sen dess, därav bristande praktisk erfarenhet.🙂 Sorry, din kommentar hamnade bland skräpmejlen och såg den först nu.

      Kommentar av klotho — februari 27, 2010 @ 23:11 | Svara

  2. Bernur
    – läser du inte den bloggen?

    Kommentar av lena kjersén edman — januari 24, 2010 @ 17:44 | Svara

    • Nix, känner inte till den. Får leta upp den. Tack för tipset.

      Kommentar av klotho — januari 31, 2010 @ 14:50 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

