Ett eget rum

januari 24, 2010

Biblioteksböckerna (en del av dem)

Filed under: Böcker,Blandat svammel — klotho @ 21:43

Av de biblioteksböcker som jag har hemma har jag börjat läsa i följande (en del avslutade om än inte utlästa):
Den motvillige kommunisten av Colin Cotterill
100 katter som förändrade världen av Sam Stall (har nog inte läst om alla hundra katterna men är rätt nöjd med jag läst och kan nu låta någon annan låna boken)
Skönhet och helvete av Roberto Saviano
Mörkrets alla färger av Peter Robinson
Boktjuven av Markus Zusak
Händelser vid Green Oaks galleria av Catherine O’Flynn (men jag har inte kommit in i den och kommer inte läsa klart den, har för många andra böcker jag hellre vill läsa)
Heartbreak Hotel av Jill Marie Landis (tramsig, förutom några enstaka rader, men jag känner mig färdig med den så den åker också tillbaka)
Skönheten och odjuret
av Barbara Hambly (ja, det är den här boken som är grund till tv-serien som gick för så många år sedan, lättläst och lättviktig och tog inte lång stund att avverka)
Drömmar för dårar av Faïza Guène
Uppslukad – en fängslande historia om Torsdag Nesta (den har inte fängslat mig, men har inte slutgiltigt bestämt mig ännu)
Mina två mammor av Joshilyn Jackson (läst med stor förtjusning)
Bellinis porträtt av Jason Goodwin

Ja, jag är en ”sån där” som planlöst hoppar från bok till bok. Ibland gör jag en paus för att inte vill att det skall gå för fort att läsa ut boken, ibland för att jag hittar något mer roligt att läsa. Jag har inga problem att avbryta läsning för att sen återta den och blanda däremellan. Jag har däremot svårt att ta en bok i taget och läsa klart den innan jag börjar på nästa. Jag har alltid varit sån (genetiskt fel?) i framförallt mitt läsande. Det beteende kan dock säkert spåras i andra sysslor också, även i mitt jobb (men där är det beteendet nästan en förutsättning så jag är nog rätt kvinna på rätt plats).

4 kommentarer »

  1. Jag hoppar också mycket, och läser en hel del parallellt. Men jag tycker det går i perioder. När jag är ledig koncentrerar jag mig oftare på en bok i taget, och när jag jobbar (man kan t o m säga ju mer jag jobbar) desto fler böcker läser jag (inte) samtidigt. När jag har kommit en bit in i en bok brukar jag oftast hålla mig fast i den tills den är slut, men fram till kanske sidan 100 eller så, så kan jag hålla på att parallelläsa 4-5-6 böcker.

    Jag hade en väldigt trevlig stund med Thursday Next för ett par månader sedan, med den bok som heter Var är Jane Eyre? på svenska. Jag antar att du läst den först eller? Jag tänkte ge mig på övriga i serien nån gång under våren (när jag orkar klicka hem dem från nån köpsajt; jag är så lat just nu att jag inte ens förmår mig logga in på adlibris eller motsvarande).

    Kommentar av Vixxtoria — januari 24, 2010 @ 21:18 | Svara

    • Egentligen är det nog så för mig också, i alla fall till en viss del. Har jag en bokhög så blir det som en gottpåse, jag väljer och vrakar för att hitta det absolut bästa och godaste först och hittar jag en bok som fastnar så läser jag klart den.🙂

      Jag gillade den första boken om Thursday Next, fast det tog ett tag för mig att ta mig in i boken… Jag tror jag kommer uppskatta denna också, men jag är så överarbetad och grinig att jag är omöjlig att tillfredsställa för tillfället.

      Kommentar av klotho — januari 31, 2010 @ 14:50 | Svara

  2. En styck utmärkelse till dig hos mig!

    Kommentar av Lilla O — januari 28, 2010 @ 21:06 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

