Ett eget rum

februari 2, 2010

Göteborgs filmfestival 2010: A room and a half

Filed under: Film — klotho @ 17:47

 Joseph Brodsky* blev tvingad att lämna Sovjet 1972, han for till USA, men trots utmärkelser och arbete så fanns det hela tiden en längtan tillbaka till hemlandet och föräldrarna. 1987 fick han Nobelpriset i litteratur och 1996 avled han i en ålder av 55 år.

 I A room and a half reser vi med Brodsky tillbaka till hemlandet, under en båtresa från Helsingfors till Leningrad/St Petersburg filosoferar “Brodsky” och minns sin barndom och uppväxt. Det är en långsam resa som växlar fokus mellan hemma och borta. Filmen bygger på Brodskys egna texter och är en fiktiv dokumentär om hans liv och verk.

 Filmen är regisserad av Andrey Khrzhanovsky, som är känd för sina animationer och de används flitigt filmen igenom, och både förstärker dokumentären samt ger den en mer drömsk prägel.

 Under min ryska period (i mitten av 1990-talet då jag läste rysk litteratur- och kulturhistoria och hade storvulna planer på att resa till Ryssland för att lära mig ryska…de dämpades dock, men jag läser fortfarande gärna ryska författare) så läste jag en hel del av honom och det är definitivt dags att återuppta bekantskapen.

 Det är väl lite det som är charmen med bl a Filmfestivalen, man kan upptäcka nytt och man kan återupptäcka gamla favoriter.

 Det retar mig lite att jag är dålig på att komma ihåg fraser, för det var åtskilliga i filmen som var värda att lägga på minnet. Bl a om hur man skapar mirakel (!). Vad jag kommer ihåg är att Brodsky säger i filmen att det är svårare att döda en människa om man läst Dickens, apropå bristande kulturell utveckling och att hans generation (osäker på om man menar Sovjet eller världen) är den sista som ägnar sig åt kultur och läser klassiker. Nu är väl inte det helt överensstämmande bland bokbloggar, men när det gäller världen i stort är jag tyvärr benägen att hålla med honom.

 Min kompis systerdotter skulle använda ett presentkort och när min kompis föreslog en bok svarade den elvaåriga tjejen ”mina kompisar och jag läser inte böcker” och antydde något om töntigt. Inte nog med att tjejen faller för grupptryck, hon har inte heller någon boklig stimulans från sina föräldrar så hennes kommentar är knappast förvånande. Själv kände jag mig outsägligt nöjd med att i all fall ha två ”semi-bokmalar” till systersöner.

 

 

Ovan bok finns i min bokhylla och mycket passande håller Brodskij i en katt, i filmen finns hans barndoms katt med i många av hans återblickar.

*=vars stavning i bibliotekssammanhang är Iosif Brodskij (mer korrekt översatt från ryskan?)

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

