Ett eget rum

februari 15, 2010

Fem tanter i Borås

Filed under: Kultur och konst (muséer mm),Utflykter — klotho @ 20:03

Tre av tanterna* var de som stannade till sist på min december-AW och då och där bestämde vi oss för att göra utflykter ihop. Den första blev en tripp till Borås i lördags, där den främsta anledningen var att njuta av Lars Lerins akvareller Borås konstmuseum och den andra anledningen var helt enkelt att umgås. En femte tant hängde på och i en liten Skoda fabia for vi så till Borås, där vi hann shoppa (på Ittala-outleten, de som numera växer upp som ogräs över hela landet) och äta en god sushi-lunch på Eest i centrala stan innan det var dags för guidad visning av Lerins akvareller.

Det var vansinnigt mycket folk på guideningen och jag fokuserade på att ö h t hörav vad museichefen sade och satsa på att se tavlorna i lugn och ro i efterhand. Det är dock värt att gå på guideningen för man får många anekdoter och ledtrådar till Lerins målande. Det är en mycket passionerad museichef de har i Borås (och väldigt välklädd konstaterade L och jag).

Att Lars Lerin är en egensinnig konstnär är knappast något nytt, men det är första utställningen jag varit på där verken varit uppsatta med häftkuddar och knappnålar och publiken blivit uppmanad att hjälpa till att fästa verken om det är så att de verkar trilla ner.  Jag föll fullkomligt i extas över hans bokhylleväg och även mindre verken med objekt (lösöre enligt Lerin) och aldrig har det väl kliat så mycket i mina fingrar och själ om att få äga något av dem. Jag gjorde dock inga överilade utfall utan nöjde mig med att köpa några vykort. M3 köpte boken En liten konstnär och den kommer jag nog också att kosta på mig. Är dock lite sugen på hans bok Uthus också.

Jag fotograferade några valda delar av hans verk, men de gör sig inte riktigt rättvisa med en mobilkameras hjälp tyvärr. Utställningen pågår fram till 7 (eller 9) mars och det är väl värt en omväg att åka till Borås för detta. Annars kan man alltid besöka Lars Lerins eget konstmuseum i Laxholmen i Värmland.

Jag tror jag kan hävda att vi alla fem var nöjda med dagen och med att umgås med varandra. Återigen en kommentar från L: ”En helt ny värld öppnar sig”, när hon fick reda på vad H sysslade med. Vi var verkligen en blandad kompott med människor där vissa känt varandra i tjugo års tid (A och jag) och andra träffades för första gången. Det blir definitivt fler utflykter tillsammans.

*= L:s kommentar under bilfärden, om att vi är tanter, gillar jag bättre än att bli kallad tjej vid 40 års ålder.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

