Ett eget rum

februari 15, 2010

Om läsning, en slukare och hans moster

Filed under: Böcker,Läsning — klotho @ 20:53

Jag är så nöjd över den utveckling min äldsta systerson har när det gäller läsande. Han har väl utvecklade slukartendenser vid en åldar av tolvochetthalvtår. Hans mor muttrade idag över att hon hade fått jaga iväg och köpa tre delar i den serien som just nu fastnat i, men hon är en god mor som också gillar att han läser så muttrandet är inget att bry sig om.

Han är dock väldigt lik sin moster eftersom han gärna försvinner in i böckernas värld och slutar att lyssna på omvärlden och håller igång flera böcker samtidigt.

Favoriterna just nu är ”Väktar”-böckerna av Joseph Delaney och Stäppens krigare av Conn Iggulden samt Kalle Anka.

Kan inte säga detta för många gånger. Detta är alltså en kille som var sen med läsningen, tyckte att det var tråkigt att lära sig läsa och fick kämpa sig fram. Han var en av två killar i sin årskurs med en hel drös med tjejer som alla låg hästlängder före dem i läsning.

Jag vet inte exakt vad det är som fått honom till att bli den läsare han nu är (förutom mosters gener?), men vad som hjälpt till är att framförallt hans far har läst högt för båda sönerna* vid kvällsläsningen, båda föräldrarna har själva läst regelbundet och därmed funnits som förebilder. Läsandet har uppmuntrats med inköp av böcker. Jag har alltid läst högt för dem när vi träffats. Läsning har aldrig varit ett tvång utan något roligt, spännande och lustfyllt.

Jag lovade min syster att hennes söner skulle få välfyllda bokhyllor och hon har själv hjälpt till med att fylla dem. Jag tipsar och puffar för nya böcker och serier. En boktokig moster har kanske inte alltid varit en förebild att sträva efter, men nu när vi diskuterar böcker så tycker han att det är kul. Han var t ex väldigt nöjd med att han läst alla böckerna av Lian Hearn och jag bara de tre första.  Nu läser han fyra olika mangaserier, när han fick den första boken av mig tittade han lite misstänksamt på den. (Han är en konservativ herre och det ligger inte i hans natur att jubla av entusiasm utan man får sikta in sig på de små minspelen).

Det är ett klart nöje att få följa hans och även lillebrors läsutveckling och jag gillar att spana efter böcker som båda killarna kan tänkas gilla och köper ständigt på mig böcker ”att ha vid behov” till dem.  Dessutom gillar båda fortfarande att jag läser högt för dem.

*=Lillebror på elva läser också, men inte fullt så uppslukande. För honom handlar det mer om att baka den perfekta kladdkakan.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

